1500 טכנולוגים רפואיים פתחו בעיצומים; בבתי החולים הציבוריים לא מקבלים חולי קורונה

כ-1,500 טכנולוגים רפואיים, בהם גם כ-150 מפעילי מכונות הנשמה ומכשירי אקמו (לב-ריאה), הודיעו על עיצומים שבמסגרתם יעבדו החל מהיום (שלישי) משעה 15:00 ולא יהיו זמינים בשעות הלילה, אלא במקרים דחופים. העיצומים יתמקדו בבתי החולים בפריפריה, שבהם הטכנולוגים אינם מתוגמלים על משמרות לילה ועל זמינות בכוננות.

צוות טיפול בחולי קורונה בבית חולים סורוקה בבאר-שבע (צילום: המרכז הרפואי סורוקה)

 

יו"ר חטיבת הטכנולוגים הרפואיים בהסתדרות ההנדסאים, שלומי מרום, אמר כי כמו בעלי מקצועות תומכי רפואה אחרים, הטכנולוגים עובדים עד 15:00, אך הם נדרשים להיות זמינים כדי לטפל בתקלות טכניות מסכנות חיים אף שאינם מתוגמלים על כך. "בבתי החולים הגדולים והעשירים, בעיקר במרכז הארץ, הוסדרה העסקתם של הטכנולוגים", אמר מרום, "אך בבתי החולים בפריפריה החליטו לשלם לטכנולוגים רק על עבודה בשעות היום, למרות שיש ניתוחי לב דחופים או חיבור למכונות אקמו. ישנן תקלות שבהן אם אין טכנאי זמין, חולים מתים". כעת, צוותי הסיעוד והרופאים יידרשו לתפעל את המכשור הרפואי בעצמם משעה זו.

הטכנולוגים הרפואיים, האחראים על הפעלת מכשור רפואי, ממלאים תפקיד חשוב במערך האשפוז. זה זמן רב הם מנהלים מאבק לשיפור תנאי ההעסקה שלהם, וכבר ב-2019 הכריזו סכסוך עבודה. כעת הם מתכוונים לעבוד במתכונת שבת בבתי החולים שבהם הכוננות בסוף השבוע לא מוסדר, לטפל בתקלות דחופות בלבד במכשור ולא לבצע בדיקות דימות. נציגי הסתדרות ההנדסאים והאוצר מנהלים כעת מגעים בניסיון לפתור את המשבר.

במקביל שבעה בתי חולים ציבוריים – שערי צדק והדסה בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ובתי החולים הסקוטי (האנגלי), המשפחה הקדושה (האיטלקי) וסנט וינסנט דה פול (הצרפתי) בנצרת, הודיעו כי לא יקבלו עוד חולי קורונה. בתי החולים נקלעו למצב כלכלי קשה, ולא קיבלו ממשרד האוצר את התקציבים שאמור היה להעביר להם. בניגוד לבתי החולים הממשלתיים ולאלה שבבעלות כללית, בתי החולים הציבוריים שייכים לעמותות או למוסדות ללא כוונות רווח. מנהלי בתי החולים דורשים זה זמן רב להשוות את התקצוב שלהם לזה של בתי החולים האחרים.