תנו גז: המלחמה הנמשכת ברצועת עזה ומשבר האנרגיה העולמי

מחירי הנפט בעולם נמצאים במגמת עלייה מאז פרוץ המלחמה בין ישראל וחמאס. ב-19 באוקטובר פורסם כי מחירי הנפט עלו ב1.9% שהם תוספת של 1.69 דולר לחבית נפט גולמי. המגזין הדיגיטלי Offshore Technology דיווח, כי ב-30 באוקטובר הזהיר הבנק העולמי כי מחיר חבית נפט גולמי עלול להגיע עד 150 דולר.

ב-9 באוקטובר, יומיים לאחר התקפת חמאס על יישובי העוטף, הורה שר האנרגיה ישראל כ"ץ להפסיק את פעילות אסדת הגז תמר בשל חשש ביטחוני מפני פגיעה באסדה. האסדה מופעלת בידי חברת שברון האמריקאית שקיבלה זיכיון מממשלת ישראל. את החלק הארי של הגז קונה  ממשלת ישראל ורק 15% מהגז מועברים לירדן ולמצרים. בעקבות החלטת השר כ"ץ, הודיעה חברת שברון כי תמשיך להעביר גז טבעי למצרים וירדן בצינורות אלטרנטיביים.

לפי שעה לא נפגע סחר הנפט העולמי מהעימות בין ישראל וחמאס, אך היו הפסקות סחר יזומות מצד מדינות אופ"ק (ארגון יצרניות הנפט הגדולות) ומצד רוסיה. מדינות האיחוד האירופי הביעו חשש מפגיעה בסחר הנפט העולמי, על אף ש- 50 שנים לאחר משבר הנפט של 1973, ערוך העולם טוב יותר למשבר נפט. החורף הקר והמחסור באנרגיה באירופה מובילים מדינות כמו גרמניה וצרפת להתערב בסכסוך המזרח התיכוני כדי שלא תפגע אספקת האנרגיה העולמית אשר תגביר את אי היציבות הפוליטית במדינותיהם.

הזעזוע הגדול ביותר בשוק הסחורות

הכלכלן הראשי של הבנק העולמי גיל אינדרמיט אמר: "הקונפליקט הנוכחי במזה"ת הוא הזעזוע הגדול ביותר בשוק הסחורות מאז המשבר של שנות ה-70 של המאה שעברה ומאז פרוץ המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. אם המלחמה [בין ישראל וחמאס] תסלים, תתמודד הכלכלה העולמית עם משבר אנרגיה כפול לראשונה מזה עשורים: הן בגלל המלחמה באוקראינה והן בהשפעת התרחשויות במזרח-התיכון".

סייד חוסיין מוסביאן, עיתונאי באתר "מידל איסט איי" דיווח כי המלחמה בין ישראל וחמאס הקפיאה תוכניות לאיתור גז מול חופי עזה. בכנס שערך האו"ם בנושא "סחר ופיתוח" דווח, כי מרבצי גז טבעיים ונפט נמצאו ברצועת עזה ובגדה המערבית. תוכנית ישראלית-פלסטינית לאיתור גז במים הטריטוריאליים של עזה עשויה להניב 1.4 מיליארד דולר.

הסכמי אוסלו העניקו לרשות הפלסטינית שליטה במים הטריטוריאליים של עזה למרחק של 20 מיילים מהחוף. ב-1999 העניקה הרשות הפלסטינית רישיון לחיפוש גז טבעי לחברה הבריטית "בריטיש גז גרופ". בשתי בארות גז לחופה של עזה נתגלו 1.4 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי.

המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הובילה מדינות אירופיות לחפש אלטרנטיבות לגז הרוסי. אחת האלטרנטיבות היא הגז הטבעי שנמצא באזור עזה. הצדדים המעורבים קיוו כי פרויקט משותף של ישראל, הרשות הפלסטינית, מצרים וחמאס יועיל לכל הצדדים ויגיע להפקת גז טבעי עזתי כבר במרס 2024. בשל ההסלמה בין ישראל וחמאס, הוקפא הפרויקט.

התחרות עם סין

לפי דו"ח מיוחד של האו"ם, מרבצי גז טבעי ונפט בשווי המוערך ב-524 מיליארד דולר מצויים במזרח הים התיכון ובגדה המערבית הכבושה. בכינוס מדינות G20 האחרון, שנערך בניו דלהי בהודו, הביעו ארה"ב והאיחוד האירופי תמיכה בתוכנית להקמת מסדרון אנרגיה המחבר בין הודו, המזרח התיכון ואירופה ואשר יתחרה בתוכנית "החגורה והדרך" הסינית.

בהמשך נחשף, כי נרמול היחסים בין ישראל וסעודיה (שנעצר) נועד לאפשר העברת גז ונפט לאירופה מהודו, דרך סעודיה וישראל באמצעות פרויקט רכבת ונמלים ענק. את ההישג הזה בתחום האנרגיה ובתחרות בין ארה"ב וסין, רצה לרשום לעצמו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אשר נפגע בסקרים בעקבות תמיכתו בישראל. שנה לפני הבחירות, נמצא ביידן בפיגור בסקרים אחרי נשיא ארה"ב לשעבר המעורב בפלילים דונלד טראמפ.

לפי התוכנית האמריקאית-סעודית-הודית-ישראלית, מסילת רכבת מאילת לעיר העתיד "נום" שנבנית בסעודיה תעביר "אנשי עסקים, סחורות ותיירים". תוכניות אלה כאמור נעצרו ואין צפי לחידושן.

האם ישראל מעוניינת להשתלט על הגז העזתי?

לפי ממשלת נתניהו, המטרה הרשמית של המלחמה בין ישראל וחמאס היא "מיטוט שלטון החמאס" וזאת ללא כל התייחסות לפתרון פוליטי ארוך טווח. סייד חוסיין מוסביאן שהוזכר לעיל טוען, כי מטרת המלחמה היא השתלטות ישראלית על מרבצי הגז הטבעי בשטחה הימי של עזה ועל מקורות נפט בגדה המערבית. מכאן שהאינטרס האזורי הוא לעצור את המלחמה, למנוע את הרחבת ההסלמה לגבול הצפוני בין ישראל ולבנון ולפתח את יצוא הנפט והגז לתועלת ישראל ופלסטין.

ההתערבות והסיוע האמריקאי לישראל משרתים אינטרסים אמריקאיים במזה"ת והודו בתחרות הכלכלית-פוליטית מול סין. בהקשר זה יש לציין שסין פרסמה לאחרונה תוכנית שלום לישראל ולפלסטין המבוססת על פתרון שתי המדינות. זאת בהמשך לתוכנית שלום שפרסמה בעבר לסיום הסכסוך בין רוסיה ואוקראינה. הקפאת נרמול היחסים בין ישראל וסעודיה אותתה לממשל האמריקאי, כי מימוש התוכנית להקמת מסדרון אנרגיה מהודו דרך המזה"ת לאירופה עובר דרך פתרון שתי המדינות, ישראל ופלסטין. ממשלתו הקיצונית והמשיחית של נתניהו, אשר חוסמת את קידום פתרון שתי המדינות, ואשר עלולה להוביל למלחמה כוללת במזרח-התיכון, מעמיקה את משבר האנרגיה העולמי.