תמונה קשה של עינויים שיטתיים בישראל נחשפה בוועדת האו"ם שאמורה לאכוף איסורם

 

נציגיהם של ארגוני זכויות אדם ישראליים ופלסטיניים השתתפו בשבוע שעבר בדיונים בז'נבה של הוועדה נגד עינויים של האו"ם – הגוף שאחראי על ישום האמנה הבינלאומית נגד עינויים. נציגי משרד המשפטים שלקחו חלק בדיונים הצהירו בפני ראשי הוועדה על רצונה של מדינת ישראל לחוקק חוק נגד עינויים. לדבריהם, החוק נמצא בשלבי גיבוש סופיים. מנכ"לית הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, ד"ר רחל סטרומזה, בירכה "על החלטה זו להפליל את עבירת העינויים. זהו צעד חשוב ביותר בהכרה במוחלטות האיסור על עינויים".

2016-05-08_200101

שיטה של עינוי מקובלת בישראל: אילוץ הנחקר לשהות בתנוחה המכונה "בננה": תנוחה בה המעונה שכוב על כיסא על גבו ומקופל לאחור, כשראשו מאולץ לגעת ברצפה וידיו ורגליו אזוקות יחד (מכופף כמו בננה). כך במשך שעות רבות (איור: הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל)

אך יחד עם זאת ידוע למאות אלפי הפלסטינים שנעצרו ונחקרו במנגנוני החקירה והמודיעין השונים של ישראל בעשורים האחרונים, כי עינויים הם חלק בלתי נפרד ממגעם עם חוקרים, שוטרים, חיילים וקצינים. לכן, ארגוני זכויות אדם ישראליים ופלסטיניים רבים החליטו להגיש לוועדה של האו"ם "דוחות צללים", המספקים תמונה אחרת מזו שהעבירה ישראל הרשמית. דוחות אלו המתארים תמונה קשה של היעדר שמירת זכויותיהם של נחקרים, עצורים ואסירים.

מנהלת המחלקה המשפטית של הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, עו"ד אפרת ברגמן-ספיר, הדגישה בדיוני הוועדה בהן השתתפה כי עד כה הוגשו יותר מאלף תלונות של קורבנות עינויים, אך לא נפתחה אפילו חקירה פלילית אחת בנושא עינויים. לדבריה "הגיע הזמן לחוקק חוק שישים להם סוף". לכך התייחס הדוח שמסר  "יש דין" לוועדה, שנכתב על בסיס נתונים שאסף הארגון בעזרת הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות באוניברסיטה העברית.

הדוח של יש דין שב ומדגיש כי מדינת ישראל נמנעת מיצירת מנגנון חקירה אפקטיבי, שיוכל לחקור באופן ראוי ומהיר חשדות בדבר הפרת דיני המלחמה או בדבר עינויים או יחס אכזרי, בלתי אנושי או משפיל. נייר העמדה כולל מספר המלצות שישפרו באופן מהותי את מנגנון החקירות הצבאי, ביניהם שילוב של חקיקה נגד עינויים ופשעי מלחמה בדין הישראלי ופתיחה מידית   של חקירות ונחקרו במנגנוני החקירה והמודיעין השונים של ישראל בעשורים האחרונים, כי עינויים הם חלק בלתי נפרד ממגעם עם חוקרים, שוטרים, חיילים וקצינים. לכן, ארגוני זכויות אדם ישראליים ופלסטיניים רבים החליטו להגיש לוועדה של האו"ם "דוחות צללים", המספקים תמונה אחרת מזו שהעבירה ישראל הרשמית. דוחות אלו המתארים תמונה קשה של היעדר שמירת זכויותיהם של נחקרים, עצורים ואסירים.

עו"ד מיכל פינצ'וק, מנכ"לית א.ס.ף (ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל), הציגה בז'נבה את דוח הצללים של ארגונה. היא הזכירה שוועדת האו"ם נגד עינויים היא הגוף האחראי על יישום האמנה הבינלאומית נגד עינויים, שסעיף 14 שלה מתמקד בחובה לפצות ולשקם קורבנות עינויים. "למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים עינויים? במהלך שש השנים האחרונות אנו פוגשים בעבודתנו נשים וגברים, ניצולי עינויים שעברו התעללויות מיניות ואונס קשים ביותר, נכבלו בשלשלאות ונתלו ימים שלמים, עברו צריבות עור וחשמול, מניעת אוכל, שתייה ושינה, כמו גם הטלת מומים באיברי המעונים ואף קצירתם", היא הדגישה את החובה של ישראל לשקם פליטים שנכלאו במחנות עינויים בסיני בדרכם לישראל.

 

עוד בנושא (16 עמודים, בעברית): תגובה לדו"ח התקופתי החמישי של ישראל לוועדה נגד עינויים של האו"ם

 

דו"ח הצללים של הוועד נגד עינויים (28 עמודים, באנגלית):

http://stoptorture.org.il/wp-content/uploads/2016break/04/PCATI-CAT-report.pdf

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"