תאוות הבצע של בעלי ההון לא נפסקת: רשתות השיווק מעלות מחירים בצל המלחמה

רשתות השיווק הגדולות: רמי לוי, יוחננוף, אושר וקארפור הצרפתית מנצלות את הבלבול והכאב של הצרכנים הישראלים עד תום וסוחטות כל שקל שניתן. בנושא הזה בלט במיוחד איש הימין רמי לוי, אשר הוציא קריאה פטריוטית נרגשת לעוקביו באינסטגרם להגיע ולהתנדב בחנויותיו, משל היה מדובר במערך תרומות אזרחי שהוקם להענקת סיוע לתושבי הדרום.

מאז החלה המלחמה, נרשמות העלאות מחירים ברשתות הגדולות בצד ביטול של מבצעים. כפי שדווחה ליאת רון באתר "וואלה", רשת יוחננוף ביצעה את ההעלאה הגדולה ביותר במחירי המוצרים מאז החלה המלחמה: 10.25%. ברשת רמי לוי שיווק השקמה העלו את מחירי המוצרים ב-10 אחוזים בקירוב. העלאות מחירים נרשמו במוצרים: קפה, דגני בוקר, שתייה קלה, מלח, סוכר חום, ירקות קפואים ועוד.

יש להזכיר כי לאורך החודשים האחרונים העלו רשתות השיווק מחירים שוב ושוב. כמוהם פעלו גם היבואנים הגדולים כמו שסטוביץ' ודיפלומט. משפיען הרשת יבגני זרובינסקי פרסם ברשתות החברתיות תלונה של צרכנית בסניף שופרסל בקריית ביאליק לגבי העלאת מחירי השקיות הרב פעמיות. הסרטון זכה באלפי צפיות ושיתופים. הצרכנית קראה לציבור עוקביה להחרים את סניפי שופרסל.

הרשתות הגדולות מתרצות את העלאות המחירים בסיום מבצעי חודש ספטמבר. לטענתן ישנם מבצעים חדשים. אך  למעשה מנצלות הנהלות הרשתות את הדכדוך ואת הצורך הבסיסי של הצרכנים במוצרי מזון. אין מדובר בחוסר מוסריות, שכן מוסריות איננה נמצאת בתחום הכלכלה. עבור רשתות השיווק המלחמה היא הזדמנות (כמו כל הזדמנות אחרת) להגדיל את רווחיהן.

מצב המלחמה והגיוס הכללי שהוכרז גרמו למחסור בנהגים וקשיי אספקה. זאת נוסף לצורך לספק מזון ומצרכים בסיסיים לתושבי הדרום, שהיו נצורים במשך שעות בבתיהם ללא כל אפשרות לצאת ולהצטייד במזון ושתייה. מבחינת הרשתות, אלפי פצועים ומאות הרוגים אינם סיבה מספיק טובה להוריד מחירים או להשאיר את המחירים, שהם כידוע גבוהים, כפי שהם. המחדל הכלכלי של נתניהו איננו שונה מהמחדל הביטחוני: בשני המקרים הציבור הוא שמשלם את המחיר.

הממשלה נוכחת-נפקדת

התרומות הנאספות במערך התרומות האזרחי נשלחות ברובן לחיילים הנמצאים בשטחי הכינוס בעוטף עזה ובדרום וכמעט שאינן מגיעות לתושבי הדרום. הממשלה אינה מסייעת לתושבי הדרום במזון ובמצרכי בסיס. היא מותירה את הדאגה לסיוע בידי אזרחים ממרכז הארץ ובידי ארגוני המחאה שגילו יוזמה ודואגים לנושא. הממשלה נוכחת-נפקדת גם בתחום הזה, כפי שהיא הייתה בעת התקיפה על יישובי העוטף.

אפשר להעריך, או לנבא, כי ארגוני המחאה ישקלו להקים בשלב מסוים מערך מכירת מוצרי בסיס ומזון מסובסד לתושבי הדרום ואולי גם באזורים אחרים. שמונה חודשים נמשכה המחאה, אך במשך שנים התרגל הציבור לדאוג לעצמו ולא לדרוש מהממשלה ביטחון או הטלת פיקוח על מחירי מוצרי המזון הבסיסיים. העלאת מחירי המזון ומוצרי הבסיס בידי רשתות השיווק היא צעד אחד יותר מדי. צעד זה חשף את תאוות הבצע הבלתי נשלטת של ראשי המשק שרוצים עוד ועוד גם כאשר אנשים סופרים את מתיהם ואבלים על כל ההרוגים שנטבחו. המחדל הצבאי הגדול ביותר בתולדות המדינה רשום על מצחה של ממשלת נתניהו-בן-גביר. אך גם הדרדרות המצב הכלכלי והפגיעה במשק, שאת מחירן נשלם בשנים הקרובות, רשומות על שמם.