שרת הכלכלה פרסמה מתווה לקיצור תורניות; המתמחים יפגינו מול הכנסת

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, פרסמה הלילה (חמישי) טיוטה להיתר חדש לשעות העסקת מתמחים ברפואה בפריפריה, שיצמצם את אורך המשמרות להיקף של עד 18 שעות עבודה ויוגבל לעד שש תורנויות בחודש. זאת במקום משמרות של 26 שעות הנהוגות היום. בהדרגה צפוי ההיתר להתרחב לכל הארץ.

מאות מתמחים לרפואה מפגינים, במוצ"ש האחרון, ליד ביתה של שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, בדרישה לקיצור התורנויות (צילום: מרשם)

 

ארגון מרשם המאגד את המתמחים דורש מתווה חדש וקרא "נלחמים על קיצור תורנויות אמיתי עד הסוף. מנסים למכור לנו חצי מתווה- אבל אנחנו סיימנו לשחק משחקים. לא נוותר על אף מתמחה, דורשים קיצור תורנויות אמיתי כבר ב-2022". הארגון הזמין את חבריו ואת הסטודנטים לרפואה להפגין ביום ראשון הקרוב, בשעה 8:30 בכניסה לכנסת.

ההפגנה תתקיים בזמן הדיון בוועדת הבריאות על מתווה קיצור תורנויות. "לא יחליטו עלינו בלעדינו – או קיצור או התפטרות. לא נקבל חצי עבודה וחצי מתווה. חשוב לחזק את הפריפריה אך העומסים הכבדים בפנימיות ובמיונים ברחבי הארץ אינם מאפשרים המשך העסקה של 26 שעות כבר עכשיו", מסר הארגון. "במידה ולא נקבל את המתווה המלא שסוכם בשיתוף עם משרד הבריאות, נגיש 2200  מכתבי פיטורין", הדגישו.

ביום רביעי הקרוב עתיד לפוג תוקפו של ההיתר הכללי לשעות עבודה ומנוחה שבועית והיקף שעות נוספות במוסדות רפואיים. לפי הודעת השרה ברביבאי, בחודשים האחרונים היא נפגשה עם שרי הבריאות והאוצר, עשרות מתמחים, רופאים בכירים, מנהלי בתי חולים, וההסתדרות הרפואית על מנת לגבש היתר חדש שמאזן בין צורכי המערכת לבין שעות העבודה למתמחים בישראל. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי דווקא תומך במתווה של הממשלה. לדבריו "ההיתר חדש שמקצר בפועל את משך התורנות של מרבית הרופאים המתמחים ומנגד קובע מתווה מדורג, דיפרנציאלי ואחראי כפי שההסתדרות הרפואית סברה שיש לעשות, היא צעד בכיוון הנכון".

יצוין שמאות רופאים מתמחים וסטודנטים לרפואה הפגינו במוצ"ש האחרון ליד ביתה של שרת הכלכלה ברחוב ש"י עגנון בצפון תל אביב. זאת, בדרישה לקצר את שעות התורנות הארוכות. המפגינים חסמו את פינת הרחובות דרך נמיר-ש"י עגנון, המשטרה פינתה אותם בכוח ונרשמו מספר מעצרים.