שיירות מהגליל והנגב במחאה על אזלת היד של הממשלה בטיפול בפשיעה בחברה הערבית

מאות הפגינו בשעות הצהריים (ראשון) מול משרדי הממשלה בירושלים במחאה על אוזלת היד של ממשלת הימין בטיפול בפשיעה בחברה הערבית. המפגינים הגיעו לקריית הממשלה בשיירות מחאה מכמה מוקדים ברחבי הארץ – כפר מנדא, עין מאהל, רהט וכפר קרע. הם התאספו בצהריים בצומת לטרון, ומשם המשיכו בכביש 1 לירושלים. את שיירות המחאה ארגנה ועדת המעקב של הציבור הערבי

ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, מוחמד ברכה, מסר: "לא שתקנו בעבר ונקטנו בשורה של צעדים, גם ברמת העלאת המודעות וגם באמצעות תכנית אסטרטגית מקיפה. אנו מאשימים את הממסד שנותן חסות לפשע, העבריינים וסוחרי הנשק. כעס על הסלמה של הפשע חייב להפוך לפעולה עממית, אחידה ונחרצת".

ברכה אמר הבוקר בריאיון לאולפן "וויינט" כי "אנחנו מדממים, כל יום סופרים קורבנות. ארגוני הפשע מוכרים למדינה, הנשק הזורם ידוע מאיפה הוא בא, מהצבא. היום יוצאים בקמפיין לחודשים הקרובים על מנת לעורר תשומת לב ולדרוש מהממשלה להגן על הביטחון של האזרחים הערבים. מי שאמור למלא את הוראות החוק – זרועות המדינה. לא האזרח הפשוט. נהיה ברווזים במטווח".

לדברי ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש), שהצטרפה לשיירת המחאה, "החברה הערבית בוערת תקופה מסוימת, היו כל מיני הפגנות מקומיות לאחר כל מקרה רצח". עוד הבהירה, "יש צורך ברצון להשמיע את זעקתנו. אנו מביאים את זעקת האוכלוסייה הערבית בירושלים. המסר ברור – זה כתב אישום נגד המשטרה והממשלה שלא נוקפות אצבע כדי לעצור את הדם שנשפך ברחובות".

בהמשך הדגישה בריאיון ששודר ב-103 אף.אם: "זה גם מסר כלפי עצמנו, שלא נעבור על זה בשקט, אנו חייבים להתעורר מחלום הבלהות שאנו עוברים כל יום. האחריות שלנו היא בדיוק מה שאנו עושים היום. גם כשהמשטרה נמצאת, היא מגיעה באיחור רב. יש התפרצות בלתי מתקבלת על הדעת, שאני חושבת שמקורה היא ההרגשה של ארגוני הפשיעה". בסיום דבריה, תקפה חברת הכנסת תומא סלימאן: "יש מפכ"ל שאומר שזה חלק מהתרבות שלנו לרצוח, יכול להיות שהוא מחכה שיהיה שר תרבות שיטפל בנו. השב"כ נמצא בפנים בכל תזוזה באוכלוסייה הערבית, שלא יהיו אשליות. רה"מ הפקיר את הביטחון שלנו בידיים של בן גביר, גם הוא אשם במצב הזה".

יצוין שמתחילת השנה נרצחו 80 בני אדם בחברה הערבית – מספר חריג גם ביחס לשנים קודמות – ורק שמונה מהמקרים פוענחו. הנרצח הראשון ב-2023, שרבל עזאם, נורה למוות ב-6 בינואר. הצעיר מבין הנרצחים, אמיר מסארווה בן חצי שנה, נרצח בתחילת מאי, לפי החשד על ידי אביו. המבוגרים שבהם, חאלד דקה וכמאל מחאמיד נרצחו בחודש אפריל, בהפרש של יומיים. ביום חמישי אחרון נרצח פראס מסאעדה (28), בנו של סגן ראש מועצת כפר יאסיף, זאהי מסאעדה, עקב כך הוכרז אתמול שביתה כללית במועצה המקומית שבגליל המערבי.

ראש המועצה, שאדי שווירי, אמר במהלך ההפגנה שהתקיימה ביישובו: "בעודנו מנחמים את עצמנו ואת משפחות הנפטרים, אנו קוראים למשטרה לעצור את העבריינים ולהעמידם לדין בהקדם האפשרי. הגיע הזמן לעצור את שפיכות הדמים בערים ובכפרים שלנו, ולעצור את הכאוס של הנשק והפשע".