שוקלים להעמיד לדין בכירי 'רמי לוי שיווק השקמה' בגלל שעקבו אחרי עובדים שרצו להתאגד

פרקליטות מחוז ירושלים שוקלת להעמיד לדין בכפוף לשימוע בכירים בחברת "רמי לוי שיווק השקמה תקשורת בע"מ". הם יואשמו בכפוף לשימוע בגין עבירות פגיעה בפרטיות כך נמסר הבוקר (ראשון). לפי החשד, החשודים ניצלו את הנתונים שהיו בידי החברה כדי לבצע מאות בדיקות במערכת, בניגוד למטרת מאגר המידע "לצרכים שונים אישיים ועסקיים, בהזדמנויות רבות ושונות ובאופן שהפך לדפוס פעולה חוזר". החשודים שיואשמו בכפוף שימוע הם מנהל החברה אופיר אטיאס, שלמה ג'וליאן, אחראי אבטחה בחברה, שמואל לוי סמנכ"ל בחברה ואפרים יהודאי הקב"ט הראשי של החברה.

עובדי רמי לוי מפגינים בצומת קסטינה בדצמבר 2015 בדרישה להסכם קיבוצי (צילום: ועד עובדים)

על פי החשד, בשנים 2016-2011 בוצעו מאות בדיקות במערכת, בניגוד למטרת מאגר המידע. החשודים, כל אחד לפי חלקו, ניצלו לרעה את המערכת על מנת להתחקות, לבלוש ולחקור אודות אנשים, עובדי החברה ושאינם עובדי החברה, בלא ידיעתם או הסכמתם ותוך פגיעה קשה בפרטיותם. לפי הפרקליטות "זהו דפוס פעולה חוזר לבירור עניינים שונים שאותם ביקשה הנהלת החברה או ביקשו הם לברר באמצעות מאגר הנתונים שהופקד בידם". בין היתר נעשו מעקבים לעובדי חברת בת של "רמי לוי" על רקע חשד בעלי הרשת, איש הליכוד רמי לוי, שבכוונתם להקים ועד עובדים.

"הבדיקות המופיעות בכתב החשדות נערכו שלא למטרה לשמה הוקם המאגר ושבגינה נמסר המידע ומבלי שהתקבלה הסכמתם של הנבדקים, תוך הפרת חובת סודיות שנקבעה בדין לגבי ענייניו הפרטיים של אדם ובאופן המהווה בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו, ובניגוד להוראות הדין בדבר שימוש במאגר מידע", ציינו בפרקליטות.

לרמי לוי היסטוריה ארוכה של ניסיונות לסכל התארגנות העובדים. "לא צריך ועד עובדים אני הוועד של העובדים שלי", הכריז לוי בכנס משותף של הממשלה, המעסיקים הפרטיים, ההסתדרות, עמותת מעגלים ב-2013. בית הדין האזורי לעבודה בבארשבע קבע בדצמבר 2015 כי לוי פגעה בהתארגנות העובדים בחברה שבבעלותו "ביכורי השקמה", התנכלה למובילי ההתאגדות וביצעה פעולות אסורות עלפי חוק לשבירת שביתה. זאת, לאחרה תאגדות בהסתדרות של 180 עובדי "ביכורי השקמה" שדרשו להסדיר את תנאי העסקתם ולהבטיח לעצמם ביטחון תעסוקתי. במהלך תהליך ההתארגנות ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה לאחר שההנהלה זימנה לשימוע לפני פיטורים שני עובדים ותיקים ומוערכים שהובילו את מהלך ההתאגדות. במאי 2017 ובעקבות עתירת ההסתדרות, בית הדין לעבודה קבע שרמי לוי והרשת שבבעלותו פגעו בהתאגדות העובדים באופן קיצוני ויפצו אותם בסכום חסר תקדים בגובה 1.5 מיליון שקל.