שביתה כללית בצ'ילה: בגלל המחאות החברתיות בוטלה פסגת מנהיגי העולם

שביתה כללית נוספת, השנייה תוך שבועיים, נערכה אתמול (רביעי) בצ'ילה. השביתה נערכה במסגרת המחאות ההמוניות הרחבות הנמשכות ברחבי המדינה הלטינואמריקאית. מאחורי השביתה עומדת פדרציית האיגודים המקצועיים (CUT) וכ-70 ארגוני עובדים ותנועות חברתיות, כגון איגוד המורים שהנהגת המפלגה הקומוניסטית.

מזכ"ל פדרציית האיגודים, ברברה פיגרואה, מראשי המפלגה הקומוניסטית, נאמה בעצרת שנערכה במרכז הבירה סנטיאגו ואמרה "לא ניפול למלכודת הממשלה והאופוזיציה הלויאלית הסבורות שניתן היה למצוא פתרון למחאה ההמונית באמצעות כמה שינויים קוסמטיים. נמשיך להיאבק ברחובות עד להתפטרות הממשלה וחקיקת חוקה חדשה". יצוין שהחוקה של צ'ילה נחקקה ב-1980 על ידי אנשי צבא ששלטו בצ'ילה בהנהגתו של הגנרל הרוצח אוגוסטו פינושה.

בעקבות המחאות הנמשכות, אמש הפתיע הנשיא צ'ילה הימני, סבסטיאן פיניירה כשהודיעה בפתאומיות שלא תארח בחודש הבא את פסגת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי בין מדינות אסיה והאוקיינוס השקט (APEC), כמו גם פסגת אקלים בינלאומית (COP25) החשובה בדצמבר.

מזכ"ל פדרציית האיגודים, ברברה פיגראוה, נואמת אתמול בעצרת שנערכה במרכז הבירה סנטיאגו במסגרת השביתה הכללית (צילום: אל סיגלו)

על פי הידיעות שפורסמו הבוקר בעיתונות הצ'יליאנית צעד כזה, לביטול פסגה בינלאומית חשובה שמדינות רבות מקוות לארח, מעולם לא ננקט בהתראה כה קצרה. פיניירה הודיע על ההחלטה, אותה כינה "כואבת", בהודעה קצרה שנשא בארמון הנשיאות "לה מונדה" בסנטיאגו. מחוץ לארמון התאספו המוני מפגינים שהגיעו להפגנה במסגרת השביתה הכללית בדרישה שהנשיא השמרן והמיליארדר יתפטר.

פסגת אסיה והאוקיינוס השקט הייתה אמורה להתקיים בסנטיאגו בין ה-16 ל-17 בנובמבר. במהלכה קיווה הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לחתום על הסכם סחר ראשוני עם מקבילו הסיני שי ג'ינפינג, הסכם שעשוי לסלול את הדרך לסיום מלחמת הסחר בה פתחה הממשל. גורם בבית הלבן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הביטול תפס את הממשל בהפתעה גמורה. עם זאת, בבית הלבן הדגישו כי וושינגטון עדיין מקווה לחתום על הסכם הסחר הראשוני עם סין בחודש הבא.

כאמור, נשיא צ'ילה גם הודיע כי החליטה לבטל את אירוח פסגת האקלים של האו"ם, שהייתה אמורה להתקיים בתחילת דצמבר. מטרת הפסגה היא להושיב יחדיו נציגים מ-190 מדינות, כדי לקבוע צעדים מפורטים להפחתת פליטות גזי החממהצעדים שיסייעו לעמוד ביעד שנקבע בהסכם פריז: הגבלת מגמת ההתחממות הגלובלית לפחות מ-2 מעלות צלזיוס מעל הטמפרטורה הממוצעת.