שביתה במכון הטכנולוגי בחולון; צעדים ארגוניים בקמהדע, הטלוויזיה החינוכית, טן וכללית סמייל

היום (רביעי) שבת הסגל הזוטר במכון הטכנולוגי חולון, המאוגד בכוח לעובדים. 230 חברי הסגל מוחים על דחיית מרבית דרישותיהם ע"י ההנהלה במסגרת מו"מ המתקיים בין הצדדים בחצי השנה האחרונה. "הנהלת המכון מתגאה באיכות ההוראה במוסד, אך בה בעת נלחמת כדי לשמר יחסי עבודה פוגעניים לפיהם מפוטרים חברי הסגל הזוטר מדי סמסטר, ללא כל משמעות לוותק או להתקדמותם האקדמית. בסגל ההוראה מרצים המלמדים קרוב לעשרים שנה במתכונת העסקה נצלנית ז!", מסרה תמי ויזל, מרצה לתקשורת חזותית וחברת ועד. "דומה שההנהלה טרם הפנימה כי מטרת ההתאגדות היא שיפור תנאי העסקת המרצים", הוסיפה.

2017-01-11_202325

כיתות ריקות, הבוקר, במסגרת שביתת הסגל הזוטר במכון הטכנולוגי חולון (צילום: כוח לעובדים)

מטרת הוועד הסגל הזוטר במו"מ היא העברת סגל ההוראה ממעמד של מורים מן החוץ, למעמד של "סגל עמית". במסגרת זו מובטחת למרצים הכרה בוותק וחישוב שכר, בהתאם לסולמות השכר של ות"ת (הוועדה לתכנון תקציבי) הכולל 12 משכורות. בשנתיים האחרונות, החלו סגלי ההוראה זוטרים במכללות המתוקצבות להתאגד (מרביתם במסגרת כוח לעובדים) בכדי לחתור למעמד של סגל עמית. בשתיים מן המכללות הללומכללת שנקר והמכללה האקדמית תל אביביפו אף נחתמו הסכמים קיבוציים הכוללים את השינוי במעמד המרצים. "כל דרישתנו היא להשוות את תנאי העסקתנו לתנאי עמיתנו בשנקר והמכללה האקדמית תל אביביפו, ולצד ביטחון תעסוקתי ורצף תעסוקתי, גם קבלת קרן השתלמות, ופיצוי במקרה של אי פתיחת קורסים. לא ייתכן שרק בסמוך לפתיחת הסמסטר תגלה מרצה כי הקורס בוטל". הדגישה עדי קרליץ, מרצה לתקשורת חזותית וחברת וועד נוספת. במכון הטכנולוגי חולון, לומדים כ-3,700 סטודנטים, בפקולטות למדעים, הנדסה, טכנולוגיות למידה, ניהול טכנולוגיה ועיצוב. מהוועד נמסר כי "אם תמשיך הנהלת המכון בסירובה להתקדם במו"מ, בכוונתנו לקיים ימי שביתה נוספים, לרבות שיבוש תקופת בחינות בסוף הסמסטר הקרוב".

גם עובדי מפעל התרופות קמהדע שליד קיבוץ בית קמה שבנגב הצפוני משבשים את העבודה בפס הייצור על רקע מבוי סתום במו"מ עם ההנהלה. בקמהדע הפסיקו העובדים את מלאכת מילוי בקבוקי התרופות, צעד העשוי לגרום לנזק משמעותי במידה שהפעילות במתקן הייצור לא תחודש, הנוזל התרופתי צפוי לקפוא. המפעל, שהיה בעבר בבעלות הקיבוץ,  עוסק בפיתוח, ייצור ושיווק תרופות בתחום הביופרמצבטיקה ומעסיק 180 עובדים. הצעדים הארגוניים ננקטים על רקע המשבר ביחסי העבודה, ועובדי קמהדע הודיעו כי אם ההנהלה לא תשנה את התנהלותה ולא תשוב לשולחן הדיונים, הם יחריפו את צעדיהם. העובדים מוחים בין היתר על תנאי השכר, ועל ההחלטה להגביר את קצב הייצור מבלי לתת לכך מענה אנושי וכספי מספק. עוד מוחים העובדים על כוונת ההנהלה שלא לעמוד בחלק מסעיפי ההסכם הקיבוצי אליהם התחייבה בעבר לאחר שורה ארוכה של מחאות, הפגנות ושביתות. קמהדע היא חברת ציבורית הנסחרת בבורסות בתלאביב ובניויורק לפי שווי שוק של 830 מיליון שקל. יצוין שכבר בחודש יולי האחרון אישרה ההסתדרות לעובדים להכריז סכסוך עבודה, על רקע מחלוקות הקשורות לקידומי העובדים ושכרם, השחיקה הכרוכה בהגברת קצב היצור והתגמול הבלתי הולם.

עובדי הטלוויזיה החינוכית החשיכו אמש את המסך, זאת במסגרת מאבקם וטענותיהם על התנהלות מנכ"ל הערוץ, אלדד קובלנץ שמשמש גם כמנכ"ל "כאן", תאגיד השידור הציבורי שבהקמה. "לצערנו, בשל יחסה של ההנהלה לעובדים והפגיעה המתמשכת בזכויותיהם, אנו מודיעים על השבתת שידורי הלילה בחינוכית עד להודעה חדשה", נכתב בשקופית שהופיעה על מסך הטלוויזיה אמש. "כבר תקופה ארוכה מפרה ההנהלה הסכמי עבודה חתומים ומתעלמת מהמחסור הגדל והולך בכוח העבודה. מנהלי התחנה ובראשם המנכ"ל, עוסקים בהקמת תאגיד השידור הציבורי ועושים זאת על חשבון מחויבותם לעובדי החינוכית. לנוכח זאת, בתמיכת ההסתדרות, אנו נאלצים להשבית את שידורי הלילה, עמכם הסליחה". מאבקם של עובדי החינוכית החל לפני יותר מחצי שנה, אז הביעו העובדים את זעמם על כך ש"נשכחו" במסגרת הקמת תאגיד השידור הציבורי החדש, בו אמורה להיכלל בהמשך גם הטלוויזיה החינוכית.

כמו כן, שיבושים צפויים בפעילות תחנות הדלק טן ברחבי הארץ, וזאת על רקע מחאת עובדי החברה על סירוב ההנהלה להסדיר את זכויותיהם בהסכם קיבוצי. מאז שהוחלט אתמול לפתוח בצעדים ארגוניים, העובדים קיימו הפגנות והשביתו 15% מתחנות החברה ברחבי הארץ. בימים הקרובים עובדי טן צפויים להרחיב את צעדי המחאה ולשבש את הפעילות השוטפת בנקודות נוספות של החברה. כ-550 עובדי טן התאגדו בהסתדרות ביוני 2015 ומזה כשנה וחצי מתנהל תהליך משא ומתן על הסכם קיבוצי ראשון בחברה. מאז ועד היום, העובדים נהגו באיפוק ובאחריות על מנת לתת הזדמנות הוגנת לניהול תהליך מו"מ אפקטיבי אך בתגובה לכך, הנהלת החברה המשיכה להתבצר בעמדותיה והסתפקה בסירוב גורף למתנים כלכליים אפשריים לעובדים. לפני למעלה משנה אף הוכרז סכסוך עבודה בחברה אך הנהלת טן המשיכה בגרירת הרגליים, הקשיחה את עמדותיה ודחתה את כל הצעות נציגות העובדים, בניסיון להכשיל את ההידברות בין הצדדים ולהימנע מהסכם קיבוצי. עובדי החברה שעמלו שנים רבות להצלחתה, חוששים לביטחונם התעסוקתי גם על רקע השינוי הצפוי בבעלי השליטה. יצוין כי בעקבות כינוס נכסיו של בעל השליטה בחברה, אליעזר פישמן, בימים אלו נרקמת עסקה למכירת החברה לקרן אייפקס אשר זכתה, על פי הדיווחים האחרונים, בהליך ההתמחרות מול בנק הפועלים.

יו"ר ועד הפעולה של עובדי טן, עומר כהן, מסר: "לצערנו, שנה וחצי מאז ההתאגדות ולאחר מספר לא מבוטל של פגישות לא חלה שום התקדמות במו"מ וההנהלה ממשיכה להתעלם מכל דרישותינו. הצעדים שבהם התחלנו אתמול הם רק ההתחלה, והעובדים ימשיכו להיאבק על זכותם לשיפור תנאי העסקתם וביטחונם התעסוקתי. אנו קוראים להנהלה, בראשות המנכ"ל ערן וקנין, להתעשת ולחתור להתקדמות מהירה במו"מ".

גם עובדי כללית סמייל (ש.ל.ה.), חברת הבת של שירותי בריאות כללית החלו הבוקר לנקוט בצעדים ארגוניים. מהיום שובתות השינניות בכל רחבי הארץ ועד להודעה חדשה. כמו כן יושבתו חלק מפעילויות רופאי השיניים המעניקים מיון ראשוני במסגרת שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) במרפאות הרשת.

עובדי החברה טוענים שהפחתת השכר שבוצעה לאחרונה נעשתה באופן חדצדדי, וכן שהשינניות מקבלות שעורי תגמול נמוכים עבור כל טיפול. הם טוענים עוד כי רכיבי השכר ותגמול הניהול של רופאי השב"ן לא עודכנו כבר למעלה מעשור והמו"מ שמנוהל עם ההנהלה במשך ארבע שנים העלה חרס עקב חוסר נכונות ההנהלה להגיע להבנות עם הרופאים. לדברי יו"ר ועד עובדי ש.ל.ה יוסף תומר: "מדובר בשביתה ללא הגבלת זמן. הגיעו מים עד נפש. ההנהלה נוקטת בסחבת מכוונת ועד עתה כל ההצעות הכספיות שקיבלנו לא מאפשרות להתפרנס בכבוד. לא ייתכן שאותם עובדים יעבדו מבוקר ועד ליל וירוויחו שכר מעליב שגם לא עודכן שנים".