שביתה בבנק מזרחי-טפחות; עובדי חיפה כימיקלים ואמיליה נאבקים על מקום העבודה

המאבק בין ועד עובדי בנק מזרחי טפחות וההנהלה מחריף: יו"ר ועד העובדים הכריז הבוקר כי מחר (רביעי) תתקיים שביתת אזהרה בת 24 שעות בבנק, לאחר שלפני יותר משבועיים הוכרז על סכסוך עבודה. הודעת הוועד מגיע יום לאחר שהבנק הודיע לבורסה שהוא מנהל מגעים לרכישת השליטה בבנק אגוד.

דניאל דהן, יו"ר ארגון עובדי מזרחי טפחות, מסר "כצעד ראשון אנחנו יוצאים לשביתת אזהרה של הבנק ואנחנו מקווים מאוד שההנהלה תבין את המסר החד והברור של העובדים".

לדבריו "הבוקר נחשף פרצופה האמיתי של הנהלת בנק מזרחי טפחות, שמשקרת שוב ושוב לעובדים ומנסה לעשוק אותם. לאורך כל המו"מ על הסכם השכר, ההנהלה ניסתה להסתיר מהעובדים את התכנית שלה למיזוג עם בנק אגוד ולקראת סיומו של המו"מ ניסתה 'לגנוב' סעיף של הסכמה לשקט תעשייתי גורף. עובדי הבנק התנגדו לאפשר הסכמה לשקט תעשייתי גורף ועכשיו, לאחר שנחשפה התכנית של ההנהלה לרכוש את בנק אגוד, ברור שניצלנו מתרגיל מסריח מאוד של ההנהלה, שרצתה לכבול את ידי העובדים וניסתה באמצעות סעיף שקט תעשייתי גורף לכפות עליהם מיזוג ללא תמורה".

"ההתנהלות הזו של הנהלת הבנק (שאין בו הסכם שכר כבר 13 שנה) חייבת להטריד לא רק את העובדים אלא גם כל אזרח ומשקיע במדינת ישראל ובעיקר את בנק ישראל ואת המפקחת על הבנקים", הדגיש.

2017-08-01_203126

עובדי חיפה כימיקלים בהפגנה שנערכה בחודש מארס האחרון (צילום: ועד עובדים)

 

יצוין שהנהלת המפעל המופרט חיפה כימיקלים שבבעלות משפחת טראמפ האמריקאית הודיעה אתמול לעובדיה, על סגירת המפעל הצפוני בשל היעדר אספקת אמוניה, שהשביתה את המפעל מאונס. העובדים הודיעו כי יאבקו בהחלטה, ואף הביעו נכונות להפעיל את המפעל בעצמם, תוך שהם מאשימים את ההנהלה בהתנהלות רשלנית לאורך כל  השנים האחרונות. על פי הודעת הנהלת חיפה כימיקלים צפון, החל מהיום לא נדרשים העובדים להתייצב לעבודה במפעל, כפי שהתבקשו בחודשים האחרונים בזמן שהמפעל מושבת. עוד נמסר כי החל מיום ראשון הקרוב, יחלו ראשוני העובדים לקבל מכתב פיטורים.

יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון, אלי אלבז, העובד במפעל 40 שנה, אמר כי "למשבר האמוניה גורם אחראי אחד- הנהלת החברה. ההנהלה ממשיכה להשתמש בעובדים כבני ערובה בניסיון לגזור קופון". לדבריו, בכוונת העובדים להמשיך להגיע למשמרות במפעל.

"זוהי תגובה שערורייתית של ההנהלה הממשיכה להלך אימים על העובדים, הניסיון להציג את משבר האמוניה כמאבק מסובך שאין בו אשמים, מוטעה. לאורך כל הדרך  יש גורם אחראי אחד- הנהלת החברה" הוסיף חבר הוועד אלי לוטטי, "במשך ארבע שנים הנהלת החברה יודעת כי עליה למצוא חלופות למיכל ולא עשתה דבר. מאז מרץ האחרון, כשהובהר לחברה כי סגירת המיכל תצא לפועל, עושה ההנהלה שימוש ציני ב-1,500 העובדים, בצפון ובדרום, ובני משפחותיהם, ומציגה מצג שווא לפיו סגירת המיכל יוביל לסגירת המפעל. כמעט לאורך כל התקופה הזו נתנו העובדים גיבוי להתנהלות ההנהלה מתוך תקווה שהמשבר אכן ייפתר ומתוך סולידריות עם עובדי מפעל הדרום – אבל לא עוד".

עוד הוסיפו בוועד כי "מפעל רווחי, המהווה 60% משוק הדשנים הכימיים בעולם, ומרוויח 770 מליון שקל בשנה, לא נסגר בגלל שינויים בשינוע האמוניה-  כל שלוש החלופות שהציעה המדינה ישימות".

מפעל חיפה כימיקלים צפון הפך לציון דרך ביחסי העבודה בישראל, כשבשלהי שנות ה-90 לאחר ההפרטה נולד במפעל דפוס העסקה מפלה, בין קבוצת עובדי דור א' וקבוצת עובדי דור ב' המועסקים בתנאים מופחתים. זאת, בהסכמת ההסתדרות. בשנת 2011, אחרי שביתה בת חצי שנה, וכשהם מאוגדים בכוח לעובדים, הצליחו העובדים להוביל לחתימתו של הסכם תקדימי. הכולל השוואת תנאים הדרגתית לעובדי הדורות השונים.

גם מאות עובדי ועובדות מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם נלחמים על קיום מקום העבודה.  עובדי מפעל הקוסמטיקה, חברי ועדים באזור ותושבים יפגינו מחר בשעות הבוקר בצומת ירוחם כחלק מהמאבק נגד הנהלת המפעל אשר הודיעה לפני כשבועיים כי היא מפסיקה לחלוטין את פעילות המפעל ו"משחררת את העובדים לביתם" ללא שכר עד להודעה חדשה – זאת על רקע פיצוץ במו"מ שנמשך זה כמה חודשים בפיקוח בית הדין לעבודה, לחתימת הסכם קיבוצי חדש שירע עם תנאי העסקתם.

מוועד העובדים באמיליה קוסמטיקס נמסר: "הנהלת המפעל שידעה לייצר רווחים אדירים מהעבודה שלנו צריכה להבין שללא העובדים אין יכולת למפעל להתקיים. לא נוותר ונתמיד במאבק שלנו לפרנסה מכובדת".

יצוין שלאחר כשנה וחצי של משא ומתן רצוף משברים שכללו צעדים ארגונים, חתמו ביום ראשון ההסתדרות, ועד עובדי מנורה מבטחים, הנהלת חברת הביטוח על הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך בחברה, שיחול על כ-1,500 עובדיה, שהתאגדו בהסתדרות בתחילת 2016.

ההסכם משפר את תנאי ההעסקה של העובדים, לצד תגמול על מצוינות, ושימת דגש על צמצום פערים. כך מצטרפת מנורה מבטחים לשורת חברות הביטוח הגדולות בישראל, שעובדיהן כבר נהנים מהעסקה תחת הסכמים קיבוציים, בהן כלל, מגדל, הפניקס, AIG  ושירביט.