רוב מוחלט של הארגונים תחת חוק העמותות – למען השלום וזכויות אדם

23 מתוך 25 הארגונים שעליהם עתיד לחול חוק חובת גילוי תמיכת ישות מדינה זרה, המכונה "חוק העמותות" או "חוק השקיפות", הן עמותות הפועלות למען השלום, זכויות אדם ושוויון בחברה הישראלית כך עולה ממסמך של משרד המשפטים. על פי החוק השנוי במחלוקת, כל עמותה המקבלת מימון ממדינה זרה בהיקף של יותר מ-50% מתקציבה, תצטרך לציין את זהות המדינות התורמות בכל פרסום או נייר עמדה שלה. מהמסמך, שפורסם אתמול (חמישי) לראשונה ב"ג'רוזלם פוסט", עולה כי בין הארגונים אין אף לא עמותת ימין אחת, כך שהרשימה מחזקת את טענות חד"ש כי מדובר בחוק שמונע מרדיפה פוליטית.

2016-06-03_195902

פוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של אם תרצו, כחלק מהקמפיין נגד פעילות בצלם (צילום מסך)

בין הארגונים המופיעים ברשימה: "בצלם", "שוברים שתיקה", "יש דין", "זוכרות", "עיר עמים", "גישה", "סיכוי" ו"הוועד נגד עינויים", ומפורט בה מחזור הכספים השנתי של כל עמותה וסך התרומות שכל אחת מהן מקבלת ממדינות זרות. לדוגמה, המחזור השנתי של "בצלם" עומד על כתשעה מיליון שקלים, מתוכם יותר משישה מיליון שקלים מוגדרים "תרומות מישות מדינית זרה".

בשבוע שעבר, עם שובה של הכנסת מפגרה, החלה ועדת חוקה, חוק ומשפט לדון בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של החוק. מדובר בהצעת חוק ממשלתית ביוזמתה של שרת המשפטים איילת שקד, שאושרה בקריאה ראשונה בפברואר האחרון. היא צפויה להתאחד שתי הצעות חוק פרטיות נוספות של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו). יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר כי רשימת העמותות "רק מחזקת את מה שהיה ידוע מראש". "מדובר ברדיפה פוליטית ברורה ובחוק שהוא אנטידמוקרטי במהותו. הממשלה מנסה להשתיק את כל מי שמתנגד לכיבוש או שנאבק נגד האפליה הממוסדת של הציבור הערבי במדינה. מדובר בקמפיין מתוזמן של כל זרועות השלטון ששם לעצמו למטרה להחריב את החברה האזרחית במדינה", הרחיב. מנגד, מנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג, הביע תמיכה בחקיקה. "בתוך מדינת ישראל פועלים עשרות ארגונים שבאמצעות מימון פוליטי זר בסך כולל של עשרות מיליוני דולרים בשנה, חותרים תחת המדינה, מכפישים את מדינת ישראל וחותרים לפגוע בחיילי צה"ל בארץ ובעולם", אמר.