קריאה דחופה של אמנסטי למען נערים פלסטינים המוחזקים במעצר מנהלי

ארגון זכויות אדם הבינלאומי "אמנסטי" פרסם קריאה דחופה לפעולה למען נערים פלסטינים המוחזקים במעצר מינהלי על ידי ישראל. מאז אוקטובר 2015 עלה מספר הקטינים הפלסטינים המוחזקים במעצר ללא משפט ו"אנו קוראים בדחיפות לעצירת הנוהל הזה, שהולך ומתרחב". הנער הפלסטיני בן ה-16 עבד אל רחמן עוואד קמיל, מקבטיה שליד ג'נין, נעצר על ידי כוחות הביטחון ב-4 בפברואר בשעה שישן. הוא הועבר בחסות צו מעצר לשישה חודשי מאסר ללא משפט (מעצר מנהלי) ואף ציין את יום הולדתו ה-17 בכלא. שופט צבאי קיצר לארבעה חודשי מאסר ללא משפט את צו המעצר שלו ב-16 בפברואר.

מ"אמנסטי" נמסר כי בתקופה האחרונה חלה עליה מדאיגה בשימוש נגד ילדים ובני נוער בצווי מעצר מנהלי שמאפשרים תקופות מאסר ממושכות ללא משפט. השלטונות  משתמשים בצווים אלה, שניתנים לחידוש ללא הגבלה, בעיקר נגד פלסטינים, אבל לא רק נגדם.

.2016-05-15_194637

משפחתו של עבד אל רחמן עוואד קמיל אמרה ל"אמנסטי", שכוחות הביטחון נכנסו לביתם לעצור אותו בשעה 2:00 בלילה ב-4 בפברואר בשעה שהוא ישן. הוא הועבר למחסום ג'למה הסמוך לשלושה ימים ואז הועבר לכלא מגידו שבצפון – העברה שאף היא הפרה של החוק הבינלאומי אשר אוסר על כוח כובש להוציא עצירים מהשטח הכבוש. עוואד קמיל עצמו סיפר כי מעולם לא נחקר וכי הוא אינו יודע מדוע נעצר ונשלח למאסר ללא משפט.

לפי הנתונים שבידי "אמנסטי" באוקטובר 2015 השתמשה ישראל לראשונה זה ארבע שנים בצווים נגד קטינים כדי לשלוח אותם למאסר ללא משפט: מוחמד ע'יית', פאדי עבאסי וחאתם סבייח – כולם בני 17 מירושלים המזרחית. הם שוחררו ב-19 בינואר לאחר שפג תוקף הצווים שבגינם נשלחו למאסר ללא משפט.

מאז שחרורם הוצאו צווים נגד עוד 13 בני נוער וילדים, 11 מהם עדיין היו במאסר ללא משפט נכון לסוף באפריל. אחד מהם – נער בן 17 מאזור ג'נין – נעצר בשעה שישן, לאחר שחיילים שברו את דלת ביתו בשעה 4:00 בבוקר ב-2 במרץ.  הוא סיפר כי נחקר במשך 39 שעות במתקן המעצר שבמעבר מנשה בחשד לקשר להסתה לאלימות ברשתות החברתיות – דבר שהוא עצמו הכחיש. ב-14 במרץ הוא הועבר לשלושה חודשי מאסר ללא משפט בכלא מגידו.