קוראים לשחרר את הנערים החטופים ולהפסיק את הענישה הקולקטיבית של הפלסטינים

הארגון לזכויות האדם אמנסטי הבינלאומי קרא אמש (שלישי) לשחרורם המיידי וללא תנאי של שלושת הנערים הישראלים שנחטפו בגדה המערבית שתחת כיבוש בערב בשבוע שעבר. בנוסף, אמנסטי אינטרנשיונל קורא לרשויות הישראליות לחדול מכל הצעדים המגיעים לכדי ענישה קולקטיבית, שהוטלו על האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית ובמקומות אחרים מאז החטיפה. אייל יפרח, 19, גיל-עד שער, 16, ונפתלי פרנקל, 16, תלמידי ישיבות בהתנחלויות ישראליות בגדה המערבית הכבושה, נראו לאחרונה בערב ה-12 ביוני בהתנחלויות גוש עציון, בין הערים בית לחם וחברון בדרום הגדה המערבית. מאז בוקר יום ראשון האחרון, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ובכירים ישראליים אחרים טענו כי אנשי חמאס אחראים לחטיפה. הם לא סיפקו ראיות מוצקות לכך, ובמקום זאת הדגישו כי הזרוע הצבאית של חמאס הייתה אחראית לחטיפות בעבר. באותו יום, דובר החמאס, סאמי אבו זהרי, הכחיש את מעורבותם, למרות שעל פי דיווחים, בכירים אחרים בחמאס, כמו גם דוברי וחברי פלגים פלסטיניים אחרים, הביעו תמיכה בחטיפה.
2014-06-18_182044
כוחות צה"ל מכתרים את העיר חברון (צילום: אקטיבסטילס)

על פי דיווחים, לפחות שלוש הצהרות שונות של קבלת אחריות לחטיפת הנערים פורסמו על ידי קבוצות שונות, אחת טוענת כי היא מזוהה עם המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה, אחת המכנה עצמה אחראר אל ח'ליל, ואחת הטוענת שהיא מגדודי חללי אל-אקצה; דווח כי ההצהרה האחרונה הוכחשה לאחר מכן. לא ברור כלל האם טענות אלו אמינות. לדברי אמנסטי "חטיפתם של אזרחים ולקיחת בני ערובה, בין אם על ידי כוחות המדינה ובין אם על ידי ארגונים חמושים לא-מדיניים, אסורה בכל עת על פי המשפט ההומניטארי הבינלאומי". יחד עם זאת, "אמנסטי אינטרנשיונל גינה שוב ושוב את הקמתן של התנחלויות ישראליות בשטחים הפלסטינים הכבושים, כהפרות של אמנת ג'נבה הרביעית. עם זאת, מעמדן הלא-חוקי של ההתנחלויות הישראליות אינו משפיע על מעמדם האזרחי של מי שחיים, עובדים או לומדים בהן, שיאבדו את מעמדם המוגן, רק אם ולמשך אותו הזמן בו הם נוטלים חלק ישיר בפעולות לחימה. כל שלושת הנערים שנחטפו ב-12 ביוני היו אזרחים".
אמנסטי אינטרנשיונל קרא לאלה המחזיקים בנערים החטופים לשחררם לאלתר וללא תנאי. עד לשחרורם, אלה המחזיקים בנערים חייבים להתייחס אליהם בצורה אנושית ולהבטיח כי לא יעברו התעללות בכל דרך שהיא, יוכלו ליצור קשר עם בני משפחותיהם, ותהיה להם גישה לכל טיפול רפואי לו הם זקוקים. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) קרא גם הוא למתן יחס אנושי לחטופים ולשחרורם המיידי וללא תנאי והציע לפעול כמתווך ניטראלי.
בימים שעברו מאז חטיפת הנערים, עצרו הכוחות צה"ל כ-200 פלסטינים מרחבי הגדה המערבית. רבים מהמעצרים היו באזור חברון, שם ערכו הכוחות הישראליים חיפושים מבית לבית באזורים רבים. העצורים, שעל פי דיווחים רובם מזוהים עם החמאס, כוללים לפחות שבעה חברי המועצה המחוקקת הפלסטינית, לרבות היו"ר, עזיז דוויק, כמו גם פוליטיקאים אחרים בכירים בחמאס. חלק מהעצורים, ובהם עזיז דוויק, הוחזקו בעבר על ידי הרשויות הישראליות כעצירים מנהליים, ללא כתב אישום או העמדה לדין. אמנסטי אינטרנשיונל גינה פרקטיקה זו שוב ושוב והפציר ברשויות הישראליות לשחררם, אלא אם יואשמו באופן מיידי בעבירות פליליות מוכרות במישור הבינלאומי. לדברי ארגון זכויות האדם הפלסטיני אדאמיר, 18 חברי פרלמנט פלסטינים, לרבות אלו שנעצרו בימים האחרונים, מוחזקים כרגע על ידי ישראל. עשרה מהם מוחזקים כעצירים מנהליים, לרבות שניים – חסן יוסף ומוחמד תוטח – אשר נעצרו ב-12 ביוני. על פי דיווחים, בתי המשפט הצבאיים הוציאו צווי מעצר מנהלי ל-16 פלסטינים אחרים שנעצרו מאז ה-12 ביוני.
אמנסטי אינטרנשיונל קרא לרשויות הישראליות להבטיח, כי לעצורים תתאפשר במהרה גישה לעורכי דין וקשר עם בני משפחותיהם, כי הם לא יעברו עינויים או התעללות אחרת, וכי הם יואשמו באופן מיידי בעבירה פלילית מוכרת או ישוחררו. בהעדר ראיות מוחשיות לביסוס טענתן של הרשויות הישראליות שחמאס או מי המזוהה עמו אחראי לחטיפות, אמנסטי אינטרנשיונל רואה במעצרם של אנשים בהקשר לחטיפה האחרונה, אך ורק על בסיס השתייכותם לכאורה לתנועת החמאס, מעצר שרירותי והפרה של החוק הבינלאומי לזכויות אדם.
במהלך פשיטה במחנה הפליטים ג'לזון בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני, 16 ביוני, שככל הנראה הינה חלק מהמבצע הישראלי בתגובה לחטיפה, אחמד א-סבארין, פלסטיני בן 20, שלפי דיווחים שוחרר ממעצר בישראל לפני פחות משבועיים, נהרג על ידי כוחות ישראלים. אמנסטי אינטרנשיונל תעד בעבר את השימוש בכוח מופרז על ידי כוחות ישראליים נגד בני נוער בתוך ומסביב למחנה פליטים זה, כולל הריגתו של ואג'י א-רמחי, בן 15, שנורה בגבו על ידי חייל ישראלי ב-9 בדצמבר 2013. מספר פלסטינים אחרים, ביניהם ילדים, נפצעו במהלך גל המעצרים שביצעו הכוחות הישראלים במהלך הימים האחרונים, מחוץ לגדה המערבית. בנוסף, ביום שני בערב, יאזאן יקוב בן ה-17 נפצע אנושות על ידי כוחות ישראלים בסמוך למחסום קלנדיה, כאשר בני נוער פלסטינים צעדו לכיוון המחסום במחאה על הריגתו של אחמד א-סבארין.
בנוסף, מאז החטיפה, הרשויות הישראליות נקטו במספר צעדים המהווים בבירור ענישה קולקטיבית של הפלסטינים בשטחים הפלסטיניים הכבושים. בין הצעדים, הטלת סגר מלא על אזור חברון בגדה המערבית, המונע מכ-750,000 פלסטינים לנוע בין הכפרים והעיר חברון, כמו גם בתוך העיר. אלפים מתושבי מחוז חברון המחזיקים בהיתרי עבודה בישראל או בהתנחלויות ישראליות אינם יכולים להגיע למקומות עבודתם. תושבי מחוז חברון מתחת לגיל 50 גם מנועים מלצאת מהגדה המערבית לירדן דרך מעבר אלנבי. שירות בתי הסוהר ביטל את ביקורי המשפחות לאסירים ועצירים פלסטיניים. למעלה מ-100 עצירים מנהליים פלסטינים שובתים רעב כבר למעלה מ-50 יום במחאה על השימוש המתמשך של ישראל במעצר מנהלי. חייהם נמצאים בסכנה, והקשר בינם לבין בני משפחותיהם הוא קריטי במיוחד לכל הנוגעים בדבר בתקופה זו. "הרשויות הישראליות שוקלות גם להעביר בכירים בחמאס או אסירים, שהינם תושבי הגדה המערבית לרצועת עזה. אמנת ג'נבה הרביעית אוסרת במפורש מכוח כובש להעביר בכפייה או לגרש אנשים משטח כבוש", נמסר.
הרשויות הישראליות גם סגרו את מעבר ארז, המעבר היחיד לאנשים בין רצועת עזה לישראל, לקטגוריות המצומצמות של אנשים שיש להם היתרים לעבור בו, פרט לחולים הזקוקים לסיוע רפואי דחוף. מעבר כרם שלום, נקודת הכניסה היחידה עבור סחורות, נסגר גם הוא למעט ההעברה של כמויות מוגבלות של דלק.
צעדים אחרונים אלו של ענישה קולקטיבית באים בנוסף לאמצעים ענישתיים רבים וממושכים נגד אזרחים פלסטיניים שהוטלו על ידי הרשויות הישראליות, לרבות המצור של ישראל מזה שבע שנים על רצועת עזה, שאמנסטי אינטרנשיונל וארגונים רבים אחרים גינו שוב ושוב כהפרה בוטה של אמנת ג'נבה הרביעית. השימוש בענישה קולקטיבית אינו יכול להיות מוצדק מכל סיבה שהיא, לרבות הפרות על ידי צד אחר. במהלך הימים האחרונים, קבוצות פלסטיניות חמושות ירו שוב רקטות באופן בלתי-מבחין מרצועת עזה לישראל, אם כי לא דווח על נפגעים. אמנסטי אינטרנשיונל גינה שוב ושוב את ירי הרקטות הללו המהווה פשע מלחמה. עם זאת, ירי הרקטות אינו יכול בשום אופן להצדיק צעדים נוספים של ענישה קולקטיבית נגד 1.7 מיליון הפלסטינים ברצועת עזה. יתר על כן, ישראל חייבת להבטיח כי כל הפעולות הצבאיות בעזה, כמו גם במקומות אחרים, יעלו בקנה אחד עם המשפט ההומניטרי הבינלאומי, המחייב את נקיטת כל אמצעי הזהירות האפשריים על מנת למנוע פגיעה באזרחים. בימים אחרונים, עלי אלעוור, בן 10, מת ביום שבת מפציעות שספג במהלך מתקפת טילים ישראלית ב-11 ביוני, ומספר אזרחים אחרים ברצועת עזה נפצעו בתקיפות אוויריות ישראליות.
אמנסטי אינטרנשיונל הפציר ברשויות הישראליות להסיר לאלתר את כל האמצעים המהווים ענישה קולקטיבית של אזרחים, הן אלו ארוכי השנים והן אמצעים ספציפיים שהוטלו מאז ה-12 ביוני. ענישה קולקטיבית של אזרחים אסורה על פי אמנת ג'נבה הרביעית, כמו גם המשפט ההומניטארי הבינלאומי. מנכ"ל ארגון "בצלם", חגי אלעד, הגיב אמש (שלישי) להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להחמיר את תנאי הכליאה של אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל, ואמר: "זו דוגמא מובהקת לצעד של ענישה קולקטיבית פסולה, שנראה שמטרתו העיקרית היא השקטת הדרישות ליד קשה במערכת הפוליטית הישראלית".
לפי "בצלם" גם בשכם ובסביבתה מתנהל מבצע מעצרים וחיפושים וכמה תושבים דיווחו כי חיילים פוצצו את דלתותיהם וגרמו נזק כבד לתכולתם. "עיקר הדיווחים על הרס מתמקדים במחנה הפליטים בלאטה, בו תועדו כארבעים בתים שתכולתם הושחתה הלילה. אנו בודקים דיווחים על השחתה עם בכפר חווארה. בכפר תל דיווחו תושבים כי שלשום בלילה חיילים ערכו חיפושים בבתים וקיבצו כשלושים תושבים בגילאים 18-50 לבית ספר בישוב, שם תוחקרו באחת הכיתות. אחד מהמעוכבים נלקח אזוק על ידי החיילים להתנחלות חוות גלעד ושוחרר רק לאחר כחמש שעות. החל משלשום אוסרת מערכת הביטחון על ביקורים של קרובי משפחה של אסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל, צעד המהווה ענישה קולקטיבית של כל האסירים ובני משפחותיהם. ענישה כזו היא אסורה", נמסר. כמו כן, "בצלם שותף לחרדה ולדאגה העמוקות לשלומם של שלושת תלמידי הישיבה, שניים מהם קטינים, ולתקווה העזה שישובו בריאים ושלמים לביתם. בצלם חוזר ומצהיר שכל פגיעה מכוונת באזרחים היא אסורה. על המחזיקים בנערים מוטלת החובה לשחררם לאלתר. לצד המאמצים למיצוי כל כיוון חקירה כדי לאתר את החטופים ולהשיבם בשלום, על רשויות המדינה לנקוט בכל האמצעים כדי להבטיח במקביל את השמירה על זכויות האדם, ויש להימנע מענישה קולקטיבית. כמו כן, על כוחות הביטחון להיערך למניעת אלימות נגד פלסטינים."