קובה החזירה לארה"ב טיל חדיש שקיבלה באמצעות הדואר

קובה החזירה לארה"ב טיל דמה מסוג הלפייר נשלח אליה בטעות לפני כשנה וחצי. על כך הודיעו בשבת בכירים אמריקאים וקובנים. הלפייר הוא טיל קרקע־אוויר מונחה לייזר שמשקלו 50 ק"ג. הוא מיוצר על ידי חברת לוקהיד מרטין, וניתן לשגר אותו ממסוק תקיפה כמו אפאצ'י או ממל"ט כמו פרדטור.

2016-02-15_202606

חיילי חיל הים של ארה"ב מרכיבים את הטיל הלפייר על מסוק תקיפה (צילום: צבא ארה"ב)

הטיל שהוחזר על ידי קובה היה טיל אימונים שנשלח אליה בטעות מאירופה, שם הוא שימש לתמרוני נאט"ו. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הטיל נשלח מנמל התעופה שארל דה גול שליד פאריס, והיה אמור להגיע לספרד, אך במקום הועבר לטיסת אייר פראנס להוואנה. לא היו בו חומרי נפץ. האמריקאים ניסו בחודשים האחרונים להחזיר אליהם את הטיל. הטעות במשלוח אירעה בגלל מחלקת המשלוחים של לוקהיד, וארה"ב מסרה בחודש שעבר שהיא פועלת תוך שיתוף פעולה עם היצרנים כדי לקבל את הטיל בחזרה.

ממשלת קובה פרסמה בסוכנות הידיעות "פרנסה לטינה" הודעה בה אישרה את החזרת הטיל, וציינה שפקחי מכס מצאו אותו כשערכו בדיקה שגרתית של מטען שהגיע בטיסה מפאריס. בהודעה צוין שהטיל הגיע לקובה כתוצאה מ"טעות או רישום שגוי" בשם של מדינת המקור, וכי "הגעת ציוד צבאי מתוצרת אמריקאית, שלא היה רשום בשטר המטען, הדאיגה את ממשלת קובה". בהודעה נאמר עוד הציוד "נשמר וטופל היטב", וכי לאחר שארה"ב הודיעה לקובה רשמית שהטיל נשלח אליה בטעות ושהיא מבקשת שיוחזר אליה, החלה קובה בהליכים להחזרתו.