פעילי חד"ש ומק"י לקחו חלק בהפגנה לציון עשור למחאות בבלעין

כאלף מפגינים – רובם פלסטינים, כמאה ישראלים ועשרות בינלאומיים – השתתפו אתמול (שישי) בהפגנה המיוחדת לציון עשר שנים של מאבק עממי בכפר בלעין נגד חומת ההפרדה, שעוברת על אדמות הכפר. בין הבאים: משלחת גדולה של פעילי חד"ש ומק"י ובראשם ח"כ דב חנין ומועמדת הרשימה המשותפת עאידה תומאסלימן. במקביל מאות נוספים הפגינו בחברון, לציון 21 שנים לטבח במערת המכפלה ובדרישה לפתיחת רחוב השוהדא לתנועת פלסטינים.

2015-02-28_195818

פעילת שמאל ישראלית בעת מעצרה, אתמול, במחאה נגד הגדר בבלעין (צילום: אקטיבסטילס)

כבר בעשר בבוקר התחילה ההתכנסות בבלעין, ברחוב הראשי של הכפר נתלתה תערוכת תמונות של צלמי אקטיבסטילס , וסביבן הונחו קישוטים שהורכבו מרימוני גז מדמיע שנורו על ההפגנות לאורך השנים. בין המתכנסים היו פעילי הוועדה העממית של הכפר שמנהיגים את המאבק, פעילים מוועדות של כפרים נוספים, פעילים ישראלים שתמכו במאבק תושבי בלעין לאורך השנים, עיתונאים רבים, וכן מועמדי הרשימה המשותפת ח"כ חנין ותומאסלימאן, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית מוסטפא ברגותי. על כך מסרה תומאסלימן "לציון 10 שנות מאבק נגד גדר ההפרדה בבלעין, נפגשנו, חברי דב חנין ואני, עם נציגים מהוועד העממי נגד חומת הפרדה. אלה פעילים המחויבים למטרה, וזאת למרות האלימות והדיכוי המשטרתי המופנים כלפי הפגנות המחאה שהם מקיימים, מדי שבוע. במפגש אמרתי כי בילעין הקטנה והשלווה נהפכה לסמל ולדגם של מאבק עממי. במשך עשר שנים הם היטיבו ליצור דרכי מאבק אשר גייסו את המוני העם הפלסטיני, בנוסף לכוחות בינלאומיים שוחרי שלום ולפעילים הישראלים הנאבקים לסיום הכיבוש."

כמדי שבוע, בתום תפילת יום השישי, יצאה ההפגנה לכיוון חומת ההפרדה. הצעדה עברה באותו מסלול שבו מפגינים התושבים כל שבוע מזה עשור, במאבק נגד גזל הקרקעות שלהם על ידי ישראל. הגדר המקורית שנבנתה במקום "לכדה" כ-1,950 דונם בצדה הישראלי, במטרה להרחיב עליהן את ההתנחלות מודיעין עלית, ואחרי שבג"ץ פסל אותה הוקמה החומה החדשה – שבולעת "רק" כ-1,300 דונם מאדמות הכפר. "מזה עשר שנים מתנהל כאן מאבק משותף ולא אלים נגד חומת ההפרדה הגוזלת את אדמות תושבי הכפר ופרנסתם", אמר דב חנין לאתר "שיחה מקומית". "מדי שבוע מתייצבים כאן ערבים ויהודים, פלסטינים וישראלים, ועומדים יחד במאבק הזה. אמשיך ללוות אותו למען צדק לתושבי הכפר, אבל גם – ולא פחות חשוב – למען עתיד של צדק ועצמאות לשני העמים שלנו".

במקביל להפגנה בבלעין הפגינו גם מאות פלסטינים, ישראלים ובינלאומיים בלב העיר חברון. ההפגנה ציינה את יום השנה ה-21 לטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה, שבעקבותיו הוטלו מגבלת תנועה חמורות על פלסטינים בעיר, שהלכו והקשיחו עם השנים. מטרת ההפגנה הייתה להגיע לרחוב השוהדא, בעבר רחוב מרכזי ושוקק בעיר וכיום רחוב שאסור לתנועת פלסטינים, ולדרוש את פתיחתו. ההפגנה אורגנה במשותף על ידי ארגון "נוער נגד התנחלויות" ועל ידי הוועד להצלת חברון, שמורכב ממפלגות השמאל הפלסטיניות ובהן מפלגת העם. על פי דיווח של סוכנות הידיעות "מען" שלושה פלסטינים נפגעו מכדורי החיילים: עבד אלמג'יד עמרו; עיסא עמרו ואנאס עמרו. עוד נעצרו שלושה קטינים פלסטינים. עוד מסרה "מען" כי בהפגנה שנערכה אתמול בכפר קדום נפגע צלם סוכנות הידיעות רויטרס, עבד אלרמחן אלקוסיני. המפגינים קראו להחרים את התוצרת הישראלית הנמכרת בשטחים הפלסטינים.