פעילים דורשים להוציא סעיפים מחוק ההסדרים הפוגעים בסביבה ובבריאות

במסגרת חוק ההסדרים, משרד האוצר מתכנן בימים אלו פגיעה חמורה בסביבה ובבריאות, על ידי החלשת המשרד להגנת הסביבה, וביטול רגולציה סביבתית שתפגע בכלל האזרחים. כך נמסר ממגמה ירוקה שפעיליה דורשים להוציא את פרק התשתיות מחוק ההסדרים הנלווה לתקציב המדינה.

מעיון בטיוטת החוק עולה כי משרד האוצר בראשות השר בצלאל סמוטריץ' מתכנן פגיעה חמורה באכיפת חוק אוויר נקי שקידם ח"כ לשעבר דב חנין (חד"ש). זהו חוק סביבתי מהחשובים בישראל שכל תכליתו להיאבק בפליטת חומרים מסרטנים ומזהמים לאוויר שמקורה בתעשייה.

עוד מעוניין האוצר לפגוע בפיקוח הסביבתי בוועדות התכנון ולהוציא את נציגי המשרד להגנת הסביבה מוועדות התכנון והחלפתם ביועצים חיצוניים, בטענה שבכך יזרזו תהליכי תכנון לתשתיות.  כמו כן, תיתכן פגיעה בתפקיד פקיד היערות ובהגנה על צמחייה הישראלית, כחלק מחוק ההסדרים והרצון "להקל בבירוקרטיה", פועלים באוצר לתת לפקיד היערות את הכוח לכרות עצים משיקולים כלכליים בלבד.

באוצר מציעים גם העברת רישוי עסקים מהרשויות המקומיות. כחלק מחוק ההסדרים מעוניינים במשרד האוצר להוציא את הסמכות למתן רישיון עסקים מהרשויות המקומיות לוועדה חיצונית, ובכך להחליש את היכולת של הציבור, ושל ארגוני חברה אזרחית להתנגד כתושבים.  לדברי מגמה ירוקה "מדובר במחטף של ממש, שאם יעבור כולו, או כל אחד ממרכיביו נישאר חשופים לזיהום, הרס ופגיעה משמעותית בעתיד הסביבה הישראלית. זהו הזמן של כל אחת ואחד מאיתנו להבהיר שהפגיעה הזו לא תעבור ולא תתקבל".

אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה, הוסיף "בעצת פקידי האוצר, סמוטריץ' מבקש להאיץ תהליכי תכנון של תשתיות על ידי הדחת מומחי התכנון של המשרד להגנת הסביבה מוועדות התכנון, אלו שנועדו לשמור על האוויר, היבשה והים שלנו נקיים, אלו שבזכותם יש לנו טבע לטייל בו. את המחיר נשלם אנחנו וילדינו."