ערב חג הפסח עובדי NCR ורשות הטבע והגנים הודיעו שיפתחו בשביתה

ערב חג הפסח, עובדי חברת NCR (לשעבר ריטליקס) ורשות הטבע והגנים הודיעו שיפתחו בשביתה. השביתה בחברת ההיי טק שבבעלות אמריקאית תחל מחר (חמישי). ברקע למהלך חוסר רצונה של ההנהלה להתקדם לעבר חתימה על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, לאחר שנה וחצי של שיחות מו"מ אשר לא הניבו תוצאות.

החברה האמריקאית מספקת תמיכה טכנית לתוכנת הקופות והתשלום של רשתות השיווק והקניות הגדולות במדינה, בהן שופרסל, רמי לוי, חצי חינם, יוחננוף, טיב טעם; בתחנות הדלק דלק, פז, דור אלון, טן ובחנויות נוספות כגון המשביר לצרכן, קופיקס והום סנטר. המטה הראשי של החברה ממוקם באטלנטה ארה"ב, ובישראל, בה מועסקים כ-700 עובדים, ממוקמים המשרדים ברעננה.

2017-04-05_200503

עובדי NCR מפגינים ברעננה ב-27 במארס האחרון דורשים הסכם קיבוצי (צילום: ועד עובדים)

עובדי החברה עוסקים בפיתוח ובמתן שירותי תמיכה וסיוע לבעיות שוטפות בקופות בעסקים, ולתקלות הנובעות ממבצעים ומתהליכי סגירת הקופות. באופן שגרתי מגיעות לפתחם של עובדי NCR תקלות רבות, חלק גדול מתוכן הן תקלות קריטיות הזקוקות לפתרון מיידי לשם המשך פעילותן הסדירה של החנויות. באופן טבעי, בתקופת חג הפסח, בה כמות הקונים וגובה רכישותיהם עולים דרמטית, מספר התקלות גדל בהתאם.

יו"ר ועד העובדים, ליאור טהור, מסר: "במשך שנה וחצי ניסינו לפתור את המחלוקות תוך רצון לשיתוף פעולה והידברות, אך נוכחנו פעם אחר פעם כי לא קיימת כוונה מצד הנהלת החברה להביא לחתימה על הסכם קיבוצי ראוי עבור העובדים. לא נותרה לנו כל ברירה אלא לצאת לשביתה. אנו מקווים כי ההנהלה תשכיל ללכת לקראת העובדים סביב שולחן המו"מ ולגשר על הפערים על מנת לצמצם את הפגיעה בחברה, בעובדיה ובלקוחותיה".

גם ועד העובדים של רשות הטבע והגנים הכריז אתמול (שלישי) על שביתה בחול המועד פסח, בימים רביעי וחמישי בשבוע הבא. לטענת הנהלת הרשות מדובר בצעד חד צדדי שנעשה תוך כדי המשא ומתן בין הצדדים. מדובר על כ-70 אתרים שבהם נגבה תשלום כדמי כניסה.

השיבושים יפגעו גם בפינוי אשפה ובתחזוקת שאר אתרי הרשות. אין מדובר במועד מקרי, שכן ימי חול המועד פסח הם מהימים העמוסים ביותר במבקרים באתרים. רשות הטבע והגנים, הפועלת מכורח חוק, אמונה על שמירה ועל תחזוקת כ-550 אתרים בארץ. לרשות יש כ-1,800 עובדים כ-1,000 מהם הם עובדים חודשיים, והיתר הם עובדים יומיים והשיבושים תקפים לכלל העובדים.

יו"ר ועד עובדי רשות הטבע והגנים, דודי קרן, מסר לתקשורת "אנחנו נמצאים כבר שנתיים במשאומתן לגבי עדכון תוספות שכר הייחודית של העובדים המכונה 'תוספת שמירת טבע'. הסכם ההעסקה האחרון שלנו נחתם בשנת 2008, ומאז התוספת לא עודכנה, כשמנגד העבודה גדלה בהיקפה כך למשל בכמות חילוצים ובכמות השריפות שהולכת וגדלה, לצד מערכות מחשוב חדשות שהכניסה ההנהלה ושהוסיפו עבודה.

" אנחנו דורשים לעדכן את השכר שיותאם לצרכים בהווה ולדרישות ההנהלה מאיתנו. אנחנו נוהגים באחריות ומנסים להגיע לפתרונות, כשלפני שנה אף חתמנו על מסמך הבנות, אלא שלצערי ההנהלה חזרה בה לגבי רוב הדרישות בטענה שהאוצר לא אישר אותן. ניסינו לנהל משאומתן, ולא הצלחנו להגיע להסכמות. הגענו למבוי סתום, ובצער רב הודענו על שביתה. אנחנו עובדים ערכיים, אוהבי טבע ובעלי חיים, וזו פעם ראשונה שננקוט צעד כזה. אנחנו לא מחפשים שכר גבוה או טובות הנאה, אלא את מה שמגיע לנו ולהמשיך לעשות את העבודה שלנו", אמר עוד.

קרן הוסיף כי "המשמעות היא שכל האתרים יהיו סגורים ולא תהיה אפשרות לטייל. לא יהיה פינוי אשפה, לא יינתן שירות נלווה, ועמדות ההסברה לא יעבדו. אני מזמין את ההנהלה לשבת ולפתור את זה יש לנו מספיק זמן עד לערב החג, כך שאפשר עוד למנוע את השביתה הזו".