עמותת קדמה לשוויון בחינוך: רק כ70% מהתלמידים המפונים מגיעים למסגרות

עמותת קדמה לקידום שוויון בחינוך ערכה אתמול (שלישי) כנס בנושא "חינוך במלחמה – מלחמה על החינוך" בבית ציוני אמריקה בת"א. בכנס השתתפו מורים ומומחים מתחום החינוך המתמודדים עם השלכות המלחמה. חלקם קלטו ילדים מפונים וחלקם מורים שפונו מבתיהם בצפון או בדרום.

נושאי הכנס נגעו בתפקיד מערכת החינוך בשעת מלחמה, קליטת ילדים מפונים ומורים מפונים וגישות חינוכיות חדשות. בכנס הוצגו נתונים עדכניים על המענה שקיבלו תלמידים מפונים, מצבם רגשי, מצבי למידה והגעה לשיעורים ולבתי ספר. בכנס דובר רבות על הניתוק של משרד החינוך והעומד בראשו, הדואג יותר לקידום סדר היום של הממשלה הקיצונית והמופקרת מאשר לתלמידי ישראל מכלל הגוונים והזרמים הלימודיים.

לפי נתונים עדכניים שעוד לא פורסמו, כ-2.5% מכלל תלמידי ישראל פונו מבתיהם ונכנסו למסגרת לימודים אלטרנטיבית מאז 7 באוקטובר. לפי הערכות אחרות מדובר ביותר מ-2.5%. עוד הוצגו בכנס נתונים לפיהם שיעור ההגעה לבתי הספר בקרב התלמידים המפונים עומד על 70% בלבד בקרב תלמידי תיכון. רבים מהמשתתפים טענו כי הנתונים הממשיים עגומים אף יותר.

חלק נוסף בכנס עסק בקליטת הילדים המפונים בבתי ספר קיימים ושילובם בכיתות לומדות, כחלופה להקמת מסגרות למידה ארעיות לא מתפקדות, במבנים שלא מיועדים ללמידה. קושי מרכזי נוגע בסירוב של עיריית ת"א ועיריות אחרות לקליטת ילדים מפונים בשל מחסור בכיתות לימוד בערים הקולטות.

הכנס לא היה תיאורטי בלבד: המורים ואנשי צוותי ההוראה מקרב המשתתפים הציעו גם צעדים קונקרטיים. בין השאר דנו בהגעה לוועדת החינוך בכנסת "והורדת משרד החינוך לקרקע", פנייה לגורמי מקצוע, הקמת רשת מורים, מומחים וצוותי הוראה לסיוע הדדי, ואף גיבוש חזון חינוכי חדש ומעודכן לאתגרי החברה.