על כפילים וסמוראים: המחזה 'הר לא זז' בתיאטרון בית ליסין

לאחרונה צפיתי במחזה 'הר לא זז' של גלעד עברון, בבימויו של עירד רובינשטיין, המוצג בתיאטרון בית ליסין. ישבתי מרותק מהרגע הראשון ועד לסוף ההצגה. המחזה מתרחש ביפן הרחוקה בימי הביניים העתיקים. שבט הטקדה – בראשות מנהיגו האדיר 'הר' – מאחד את השבטים סביבו ויוצא למסע כיבושים שמטרתו לכבוש את העיר הקדושה קיוטו. אלא ש'הר', המנהיג הנערץ, נפצע אנושות, ויש לשמור זאת בסוד מפני האויב ולמען אחדות המחנה.

הגנרלים של 'הר' ממנים כפיל גנב פשוט הדומה לו. הם מתדרכים אותו ביסודיות, ומבחני התקבלותו הראשונים נערכים מול אלה הקרובים ביותר למנהיג, המכירים אותו היטב: אשתו, בנו וסוסו.

2016-07-31_201022

מתוך "הר לא זז" (צילום: בית ליסין)

למעשה, המחזה עוסק בשינוי שגורם הכוח: השינוי הפנימי שמתחולל בשחקן ואימוץ השקר כאמת מצד הסובבים. הכפיל הופך מנהיג עד הסוף הטראגי.

עברון משתמש במחזה ברעיון בסיסי, הלקוח מהסרט "קגמושה" ('הכפיל'), של אקירה קוראסווה היפני מ-1980, אך מפתח את העלילה ואת מערכות היחסים הרבה מעבר לסרט. בסרט, כאשר מתגלה זהותו של הכפיל, הוא מושלך מהשבט – לא כך בהצגה.

זה מחזה פילוסופי פוליטי על גבולות התפקיד והמסכה, על אותנטיות, על כניסה לכוח וקבלת הכוח במערכות יחסים אינטימיות ופורמליות, על תפקיד האישה בחברה מיליטריסטית ועוד. יש שיחפשו בו, וימצאו, נגיעות למצב הישראלי. לדעתי, גדולתו של עברון טמונה דווקא באוניברסליות ובאלמקומיות של השאלות שהוא מציב.

המחזה אינו חדש וכבר עלה ב-1996 בבימויו של חנן שניר בתיאטרון הבימה. הפעם, בבית לסין זה עיבוד חדש ורענן של הבמאי, השחקן והכותב עירד רובינשטיין. התפאורה של פאולינה אדמוב מצוינת. היא משתמשת במסגרות ברזל קעורות, כעין דלתות הזזה יפניות מסורתיות, המשקפות, כבפנס קסם, את מה שמאחוריהן. המסגרות הנעות מאפשרות משחק תנועה שתיזמן עמית זמיר. לאופי הסמוראי של האווירה תורמים גם קרבות במה שעיצב אורי בוסתן.

כמו במחזות אחרים של עברון, 'גשם', 'שמים', 'לב טוב', 'יהוא', 'יוליסס על בקבוקים' ו'טענתו של דון קיחוטה' – המחזה קם או נופל על איכות השחקנים. למרבה המזל, הצוות של 'הר לא זז' של רובינשטיין עושה עבודה מצוינת. את דמותו של הכפיל מפליא לשחק יורם טולדנו, נמרוד ברגמן משחק את אחי המנהיג, יעל וקשטיין את אשתו ושאדי מרעי את תפקיד בנו המורד. מחזה מעורר מחשבה, מהטובים שראינו מזמן. לכו לראות!

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב