עובדי משרד החוץ ישובו לשבות; שביתה בקו רכבת העמק החדש בגלל סכסוך עבודה

אחרי תקופה ארוכה ללא שר מכהן קבוע, החל מהיום צפויים עובדי משרד החוץ להכריז על שביתה בעקבות "חיסול משרד החוץ וחלוקת סמכויותיו" בידי ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו. בנוסף מוחים העובדים על הפגיעה הקשה בתקציב המשרד וקיצוץ 120 תקנים. גם מינוי מקורבו דורי גולד למנכ"ל המשרד, לא הצליח למנוע את הפגיעה הקשה בסמכויות המשרד, וגם לא מנע קיצוץ 50 מליון שקל וביטול 120 תקנים של דיפלומטים ועובדים במשרד ובשגרירויות ישראל בחו"ל.

2016-09-13_195126

עובדי שגרירות ישראל מפגינים במדריד, בעת השביתה הקודמת של עובדי משרד החוץ, לפני שנתיים (צילום: ועד עובדים)

נתניהו צוטט בסוף השבוע כמי שתקף בשיחה את העובדים, ולשכת ראש הממשלה פרסמה אתמול הבהרה שלפיה "בכל הזדמנות וגם בתדרוכים עם גורמי התקשורת, ראש הממשלה שיבח את עבודת אנשי משרד החוץ. הוא מעריך את העבודה המסורה והמקצועית של עובדי משרד החוץ בארץ ובנציגויות בחו"ל, ולהם חלק חשוב בפיתוח הקשרים המדיניים של ישראל. ראיתי מקרוב את עבודת משרד החוץ בחזית המדינית בביקורי האחרון באפריקה ובבירות נוספות ברחבי העולם. אני מלא הערכה להישגים למען ביצור מעמדה הבינלאומי של ישראל וביטחונה".

הודעת ההבהרה לא הרגיעה את הרוחות והיום דנו באסיפת עובדים בהמלצת הוועד להכריז על שביתה, שבמסגרתה ינסו למנוע את הגעתו של נתניהו לעצרת האו"ם בניו יורק. יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, חנן גודר, מסר: "ראש ממשלה שמזלזל בעובדים שלו – שלא יתפלא שהם מזלזלים בו בחזרה. ראש הממשלה הזה נפגש איתי מתחילת הקדנציה לרבע שעה, והתחושה בקרב העובדים היא שהוא נחוש לחסל את שירות החוץ. נמאס לנו. הפכו את משרד החוץ למשרד מחוץ". באסיפת עובדים סוערת שהתקיימה היום, הוסף גודר: "יש חור בסירה והסירה טובעת. יצא חוזה על שירות החוץ".

במקביל נמשכת הפגיעה בסמכויות משרד החוץ. באחרונה מינה נתניהו עוד שני בכירים לעסוק בנושאים שקשורים למשרד: הראשון הוא השר צחי הנגבי, שמונה לשר במשרד ראש הממשלה שמטפל בנושאים מדיניים וביטחוניים. הנגבי ייצג את ישראל בפסגה מרובעת עם ירדן, הרשות הפלסטינית ויפן ביריחו לקראת הקמת פארק תעשייה בעיר. כמו כן הוא ייצג את ישראל בוועידת המדינות התורמות בניו יורק החודש.

מתוך כך, ועד עובדי הרכבת עצר מאתמול ועד להודעה חדשה את ההדרכות לנהגים בקו רכבת העמק החדש. זאת בעקבות סכסוך עבודה שפרץ לאחר החלטת הנהלת הרכבת לסגור את תא האיתות האחרון בחיפה, הפועל במבנה מימי המנדט, ולהעביר את שלושת עובדיו אל מרכז השליטה והבקרה של הרכבת בעיר. הנהלת הרכבת פנתה לבית הדין לעבודה בחיפה בדרישה שיאסור על העובדים לשבש את העבודה, ואלה התחייבו שלא לפגוע בקווים הפעילים. שלושת השופטים קבעו כי כל עוד הפגיעה היחידה תהיה ברכבת העמק, שעדיין לא פעילה ולכן אין נוסעים וחברות מסחריות התלויים בה לפרנסתם, מדובר בפגיעה מידתית. עם זאת הורו השופטים להנהלת הרכבת לדון עם העובדים על פיצוי הולם, והבהירו כי אם לא יושג פתרון עד ה-22 בספטמבר, ישוב בית הדין לדון בנושא. רכבת העמק מתוכננת להתחיל להסיע נוסעים בערב סוכות, ב-16 באוקטובר הקרוב.