עובדי כי"ל בכנסת: התאגיד מרוויח ובגדול

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (שני) על מצבו של התאגיד המופרט כימיקלים לישראל (כי"ל) ודרשה משר האוצר, יאיר לפיד, להביא לאישור הממשלה כבר בשבוע הבא את המלצות ועדת שישינסקי 2, במטרה לזרז את ייקור התמלוגים של חברת כי"ל ל-500 מיליון שקל בשנה. יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) אמר כי האישור המהיר נדרש "כדי להפסיק את אווירת אי הוודאות שנוצרה".

2014-11-04_191549

הפגנת עובדים נגד תכנית הפיטורים של הנהלת כי"ל בפתח המפעל תרכובות ברום, מארס 2014 (צילום: ההסתדרות בנגב)

ח"כ דב חנין (חד"ש) הדגיש בדיון כי במסגרת המלצות ועידת שישינסקי 2, כי"ל השיגה את כל מה שהיא רצתה, ולא מסתפקת רק בזה וממשיכה לאיים על המדינה והעובדים. הוא כינה את התנהלות כי"ל כ"חמורה ביותר, באים לחברי הכנסת ואומרים להם אם לא תעשו ככה וככה אז העובדים האלה יעופו הביתה – וזה חמור ביותר". ח"כ דוד צור (התנועה) אמר מנגד כי הוא נגד האווירה שמסיתה נגד ההנהלה. "עסקים עושים כדי להרוויח, והאווירה פה מבריחה משקיעים", אמר. מנכ"ל עמותת אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, טען כי ששינסקי 2 ויתרה על הכנסות למדינה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ולא השכילה לגבש מדיניות כוללת לניהול משאבי הטבע. נציג ארגון מגמה ירוקה, אלעד הוכמן, הוסיף כי משאבי הטבע מתכלים בצורה אכזרית, ועוד 50 שנה לא יהיה ים המלח ולא יהיו עובדים ועל זה צריך לדון.

אבי בן שושן, יו"ר ועד מפעל המגנזיום שהנהלת כי"ל מאיימת לסוגרו, אמר בהתרגשות, "הם לא מפסידים כמו שהם אומרים, אלא מרוויחים מיליונים והבעלים מרשים לעצמם לשחק עם העובדים. מה הקשר שלנו לרווח והפסד? צחקו לנו בעיניים כשאמרנו ש-400 משפחות מרגישות חרב על הצוואר אחרי שהוציאו הודעה לבורסה על סגירת המפעל. הם אמרו שהוא לא ייסגר לפני 2017, אבל סירבו לתקן את ההודעה. בינתיים הלקוחות בורחים ומכרנו רק 10% מהתוצרת. אז שיודיעו שהמפעל לא ייסגר ויפסיקו לראות בנו כלי משחק ציני". לדברי ארמנד לנקרי, יו"ר מועצת העובדים של מפעלי ים המלח: "גם בנו משתמשים בצורה צינית וגם עלינו מאיימים בפיטורים, למרות שהחברה חילקה דיבידנדים במיליארדי דולרים מ-2008 ומפעל האשלג הוא המקור העיקרי של הרווחים. כי בישראל מייצרים את האשלג הטוב ביותר בעולם במחיר הזול ביותר בעזרת העובדים הטובים ביותר. פיטורי עובדים יהיו בכייה לדורות".