עובדות ועובדים במגזר החרדי מתארגנים כדי לשמור על זכויותיהם

למרות חרם והתנכלויות הרבנים, הגיעו ביום שני כמאה נשים בעיר החרדית אלעד לכינוס שעסק בזכויות העובדות במערכת החינוך. כפי שדווח באתר חרדים 10, רבני העיר הביעו התנגדות לכנס במכתב שהופץ בעיר. לדברי המארגנות, הכנס שתוכנן להתקיים באולם "חסידים" באלעד הועבר לבית סמוך, לאחר שרב העיר התקשר אל בעלי האולם וביקש שלא לקיים בו את הכנס. הנשים שהגיעו לכנס האזינו להרצאה מעו"ד מומחית בחוקי העבודה, וקיבלו ייעוץ מאנשי הסתדרות המורים.

במהלך הכנס חשפו העובדות את תנאי הניצול בהם הן מועסקות: נשים רבות ניגבו דמעות כשעובדת בגיל העמידה קמה וסיפרה כיצד היא עובדת כסייעת בגן, בעוד היא אמא לעשרה ילדים ובעלה אברך, אך מזה חודשיים מנהלי העמותה – ובהם דמות של בכיר המוערך מאוד בעיר – לא משלמים לה ולחברותיה העובדות משכורת. "אין לי מאיפה לקנות אוכל לילדים, אני שבורה", סיפרה בדמעות.

2016-08-10_202920

מפגש בראשון לציון של משגיחי כשרות מרחבי הארץ ביוזמת ההסתדרות (צילום: ההסתדרות)

עובדות נוספות סיפרו בכאב על השיטות של מנהלי העמותות. גננת צעירה סיפרה כי בכל חודש מנוכה כסף מהשכר שלה כתרומה לעמותה המעסיקה, ובעצם היא חייבת לתת חזרה חלק מהמשכורת שלה לעמותה שמעסיקה אותה. עובדות רבות סיפרו על תופעת ימי מחלה שלא מצטברים. כלומר, ימי מחלה שלא נוצלו, לא עוברים משנה לשנה. זאת למרות שלפי החוק כל עובד זכאי להצטברות של ימי מחלה. נשים נוספות סיפרו על מקרים של עבודה בלי תלוש משכורת, או תלוש חלקי בלבד, דבר שפוגע בזכויותיהן העתידיות.

תופעה נפוצה נוספת שנחשפה היא עניין הפיטורין מדי שנה, או פיטורים והעברה למוסד אחר, כאשר בעצם המוסדות הם באותה בעלות, זאת כדי למנוע צבירת ותק, ימי חופשה, פיצויי פיטורים ועוד. עובדות נוספות סיפרו על חוזי עבודה שכוללים סעיפים בלתי חוקיים כגון: ויתור על זכות ההתארגנות, התחייבות לא לפנות לבית הדין, ויתור על פיצויי פיטורין, ויתור על דמי הבראה וימי חופשה ועוד. תופעה נפוצה במיוחד שעלתה מקרב הנשים היא של מעסיקים שמנכים לעובדות עבור הפרשה לקרן הפנסיה, כשבפועל הם לא מעבירים לקרן הפנסיה את הכסף.  עובדת נוספת סיפרה בכאב כיצד בכל חודש ישנו פיגור בתשלום המשכורת, תשלום אחרי ה-20 לחודש. זאת, במקום עד ה-10 לחודש כמתחייב על פי חוק. "אני לוקחת בכל חודש הלוואה כדי לשלם את המשכנתא", סיפרה.  עובדת שהשתתפה בכנס סיפרה כי במהלך כל הערב חזרה ועלתה מקרב העובדות תחושת הפחד, החשש שיפטרו אותן, יפגעו בילדיהן שלומדים במוסדות, כל זאת בגלל שהן מעזות לבקש את המגיע להן כחוק. נשים רבות ציינו את העובדה שהפגיעה בתנאי העבודה מצטרפת לעובדה שהן משתכרות שכר נמוך משמעותית מעובדות מקבילות המועסקות בחינוך הכללי. מארגנות הכנס הבטיחו כי יתקיימו כנסי המשך, וכי בקרוב תצא חוברת מפורטת עם מידע על זכויות העובדות. גם העו"ד שהשתתפו בכנס בישרו על גוף משפטי שיוקם ואליו יוכלו לפנות עובדות חרדיות שיתקלו בעתיד בהפרת חוקי העבודה.

במקביל לכנס עובדות החינוך באלעד, נערך בראשון לציון מפגש אזורי ראשון של משגיחי כשרות מרחבי הארץ ביוזמת ההסתדרות. יו"ר החטיבה החרדית בהסתדרות, עו"ד רפי מלאכי, פתח  את הכינוס, ובירך את המשגיחים על כוונתם להתאגד בהסתדרות. "נחתור להסכם קיבוצי שיבטיח את זכויות המשגיחים בעבודה ובפנסיה. רק ביחד נוכל להיאבק מול האוצר ומול כל גורם שינסה לפגוע במשגיחים", אמר.

יניב שפירא, רכז המשגיחים הארצי שדיבר על מצבם של המשגיחים, הוסיף "אנחנו יודעים כמה הקרבה, עמל ויגיעה יש לכל אחד ואחד בעבודתו. משגיח עוסק במסגרת תפקידו שעות רבות בעבודת כפיים מפרכת, רחוק מאוד מהתדמית שעשו לנו בתקשורת במשך שנים, של מי שבאים להסתובב במסעדות, לאכול ולקחת כסף". שפירא הדגיש כי המשגיחים שואפים להגיע באמצעות ההסתדרות לסכם קיבוצי בדרכי נועם, אבל לא תיעשה פשרה על חשבונם של המשגיחים גם במחיר של עיצומים. "לא נחשוש לנקוט בפעילות ארגונית שתבהיר לכל מקבלי ההחלטות כי כל הסדר מעמד המשגיחים החדש יהיה בשיתוף ההסתדרות ולא מעל לראשי המשגיחים", הבטיח.