עדאלה: החזקת גופות של פלסטינים ומניעת קבורה מנוגדות למשפט

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיע כי בכוונתו לקדם הצעת חוק אשר יאפשר למשטרת ישראל להחזיק בגופות כקלף מיקוח, בטרם יועברו למשפחות לצורך הבאתן לקבורה. ממרכז עדאלה, שהגיש את העתירה אשר הובילה להחלטת בג"ץ כי למשטרה אין סמכות להחזיק גופות ולהציב תנאים להעברתן לקבורה, נמסר בתגובה ליוזמת החקיקה של השר ארדן כי "החזקת גופות ומניעת קבורה מיידית מנוגדת הן למשפט הישראלי והן למשפט הבינלאומי".

2017-11-21_195956

צעירים פלסטינים נושאים את גופתו של מוחמד אבו-גנאם שנהרג מכדורי שוטרים בעת הפגנות בירושלים ב-21 ביולי 2017 (צילום: אקטיבסטליס)

 

לדברי עדאלה בג"ץ קבע בהחלטתו התקדימית לפני כחודשיים כי החזקת גופות והצבת תנאים להעברתן מהווה פגיעה בכבוד האדם, וגם וועדת האו"ם נגד עינויים קבעה כי אסור לישראל להחזיק בגופות ולהתמקח על העברתן".

"אין אח ורע במשפט החוקתי ובמשפט זכויות האדם לחקיקה מסוג זה. הנסיבות היחידות שבהן מותר להחזיק גופות הן כאשר התנאים המלחמתיים אינם מאפשרים את העברתן אולם מרגע שהאש הופסקה, זו חובה להעביר באופן מיידי את הגופות. הצעת החוק של השר ארדן היא זו שעושה פוליטיזציה לסוגיה הומניטרית, ואנו קוראים ליועמ"ש אביחי מנדלבליט להתנגד נחרצות להצעת החוק", הדגישו.