סיעת חד"ש בהסתדרות דורשת לחקור ריבוי התאונות הקטלניות בענף הבנייה

    מליאת בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) דנה לאחרונה בהצעה לסדר שהגישה סיעת חד"ש, שעניינה תאונות העבודה בענף הבנייה. במכתב שהעביר יו"ר הסיעה, סוהיל דיאב, ליו"ר הסתדרות פועלי הבניין, יצחק מויאל, תוארו הנתונים המדאיגים, שמקורם במחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

2014-05-18_203056

    המחקר – שערכה עו"ד הדס פורר-גפני, בחן את תאונות העבודה בענף הבנייה בשנים 2011-2006. המחקר קבע כי בתקופה זו אירעו 168 תאונות קטלניות, מהן רק 60 תאונות נחקרו, ואילו השאר נגנזו. מתוך 60 התאונות שנחקרו, 31 תיקים נסגרו בגלל חוסר ראיות, 10 תיקים הלכו לאיבוד ואין להם זכר, 6 תיקים עדיין מצויים בהליך של חקירה, ורק 13 תיקים הגיעו להכרעת בית המשפט. כלומר, רק 8% מסך כל התאונות בענף, בהן מקפחים עובדי בנייה את חייהם, מגיעות לפתחו של בית המשפט. באותם מקרים בהם גזר בית המשפט עונשים, מדובר היה בעונשים קלים ביותר. אחת הסיבות האפשריות לעובדה שחקירת מרבית התיקים אינה מגיעה לכדי מיצוי, היא העובדה שרק שבעה חוקרי משטרה בכל הארץ עוסקים בנושא תאונות עבודה.

    סיעת חד"ש הדגישה במכתבה, כי עובדי הבנייה הם 50% מהנהרגים בתאונות העבודה בכל הענפים, וכי מרביתם נמנים עם משפחות מוחלשות ומרובות ילדים, וביניהם – עובדים פלסטינים מהשטחים, עובדים ערבים אזרחי ישראל, ומהגרי עבודה. "נתונים אלה  שערורייתיים, ומהווים כתם שחור על פניהם של מוסדות אכיפת החוק. הדבר מחייב הקמת ועדת חקירה פרלמנטארית", נכתב.

    סיכום הדיון בבינ"ה אושרה ההצעה לסדר ללא מתנגדים. הוחלט ליזום דיון בוועדת העבודה של הכנסת, בהשתתפות נציגים מההסתדרות, ובכללם סוהיל דיאב.

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"