סין תוקפת את טראמפ בגלל התנגדותו להסכם למאבק בהתחממות הגלובלית; ישראל טרם אשררה אותו

בצעד נדיר, ממשלת סין מתחה ביקורת על המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, ודחתה את תכניתו לפרוש מאמנת שינויי האקלים שנחתמה בפריז. "העולם נע לכיוון איזון והגנת הסביבה, ואם טראמפ יתנגד למגמה הזו הוא לא יזכה לתמיכה מהעם שלו, וזה ישפיע על הכלכלה והקדמה במדינה", אמר שיה זנווה, מוביל תחום המערכה נגד שינויי האקלים במדינה.

2016-11-06_202312

לדבריו "מנהיג פוליטי חכם צריך להתאים את עצמו למגמות העולמיות". טראמפ איים בשבוע שעבר לפרוש מההסכם שנחתם לפני שנה בפריז, עליו חתמו כמעט מאתיים מדינות. יצוין שהסכם פריז למאבק בשינויי האקלים, שמטרתו להתמודד עם ההתחממות הגלובלית, נכנס ביום שישי האחרון לתוקף. עד כה הצטרפו באופן רשמי להסכם 96 מדינות, שאחראיות ליותר משני שלישים מפליטת גזי החממה בעולם. בחודשים הקרובים צפויות מדינות נוספות להצטרף להסכם, ששואף להגביל את ההתחממות הגלובלית לשתי מעלות צלזיוס עד שנת 2050.

פעילים סביבתיים אומרים שההסכם הוא רק הצעד הראשון בתהליך ארוך ומסובך הרבה יותר של הפסקת השימוש בדלקי מאובנים, שכרגע מספקים את רוב צרכי האנרגיה בעולם ומהווים את הגורם המשמעותי ביותר להתחממות הגלובלית. נעמי אייג'ס, מובילת הפרוייקט לאחריות אקלימית בארגון "גרינפיס" אמרה כי יש להטיל את האחריות על ממשלות ותאגידים. "אנו יודעים שהפרויקטים הנוכחיים שעושים שימוש בדלקי המאובנים יאיצו את ההתחממות הגלובלית ביותר, ולכן אנו מגייסים תמיכה מסביב לעולם. מטרתנו היא לשמור את הדלקים בקרקע ולעצור את התפתחותם של פרוייקטים חדשים", אמרה אייג'ס.

גם יו"ר השדולה סביבתיתחברתית בכנסת, ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) בירך בסוף השבוע את ההסכם שנכנס לתוקף. לדבריו "קדם לכך מרוץ נגד הזמן לאשרור של ההסכם בעשרות מדינות, כדי להגיע לרף שנדרש להפיכת ההסכם למחייב מבחינה בינלאומית. לעיתוי יש משמעות מעשית: גם אם טראמפ ייבחר לנשיאות ארצות הברית השבוע הוא לא יוכל לפרוש מההסכם בשנים הקרובות". אך חנין הדגיש שלצד "החדשה הטובה הזו יש חדשות מדאיגות מאד. אנחנו מסיימים עכשיו רצף ארוך של חודשים שבכל אחד מהם נשבר, פעם אחר פעם, השיא של טמפרטורה עולמית ממוצעת. משבר האקלים כבר כאן ובעוצמה רבה. והוא ניכר בהמסת קרחונים מהירה, בבצורות הקשות באפריקה ובסופות ההוריקן בקריביים. וגם, בעקיפין, בגלי הפליטים ההולכים ומתחזקים, ומאיימים להציף את מדינות הצפון.

כמו כן, "יש עוד חדשה עצובה. ישראל היא בתוך המיעוט שעדיין לא אשרר את ההסכם. וכאשר יותר ממחצית התוספת להפקת האנרגיה בעולם מגיעה ממקורות מתחדשים כמו שמש ורוח, האנרגיה המתחדשת בישראל ממשיכה לדשדש הרחק מאחור. יש הרבה מה לעשות בעניין הזה: ללחוץ על הממשלה לאשרר את ההסכם ולא להישאר בין הסרבנים האחרונים, לקדם חקיקת אנרגיה מתחדשת, כמו החוק שהעברתי כבר קריאה מקדמית יחד עם ח"כ איתן ברושי, לקדם באמת תחבורה ציבורית איכותית שתוכל לשחרר אותנו מהתלות המשעבדת ברכב הפרטי המזהם. משבר האקלים הוא איום גדול על כלל האנושות. אבל זה לא פותר אף אחד מאיתנו מלעשות את כל מה שניתן כדי לתרום למאמץ העולמי לבלימתו".