סוף-סוף: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה של המנופאים בגלל ריבוי התאונות בענף הבנייה

ההסתדרות הכריזה השבוע על סכסוך עבודה של המנופאים בענף הבניין. זאת, על רקע תאונות העבודה הרבות בענף הבנייה ואי-הקפדה של המעסיקים על חוקי העבודה והרווחה של העובדים. באיגוד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות בהסתדרות, דורשים ממשרד הכלכלה והתעשייה, מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, מהתאחדות מעסיקי המנופאים ומחברות כוח אדם להעסקת מנופאים – לפעול לשמירה על בטיחות המנופאים ולקיים את חוקי העבודה.

צוותי רפואה באתר בנייה בבני ברק בו נפגע קשה עובד במהלך עבודתו, 3 ביוני 2021 (צילום: איחוד הצלה)

 

הסכסוך מקיף כ-2,500 מנופאים בכל הארץ, ומאפשר להסתדרות לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך שבועיים. הוא הוכרז על רקע: "תופעה חמורה של זלזול והפקרה של חיי המנופאים באתרי הבנייה עקב התנהלות שיטתית ופוגענית, בכל הקשור לבטיחות בעבודה ושלמות גופם ובריאותם של המנופאים", כך נכתב בעילות לסכסוך.

"יש ריבוי מקרים של מועסקים באתרי בנייה, הקשורים לעבודת המנופאים, שהינם עובדים בלתי מורשים או לא עברו הכשרה מתאימה להכוונת המנופאים, דבר שגורם לבעיות בטיחות קשות ולפגיעות. בנוסף, על מנת לעמוד ביעדים ובלוחות זמנים מוכתבים, נדרשים המנופאים לעבוד מעבר לשעות העבודה המותרות בחוק, דבר שיש בו בבירור כדי לסכן את חייהם של המנופאים ושל כלל העובדים באתר הבנייה", נאמר בהודעת ההסתדרות.

בנציגות העובדים דורשים הסדרה מוסכמת במסגרת קיבוצית, שעיקרה שמירה והגנה על זכותם הבסיסית של העובדים לעבודה בטוחה באתרי הבנייה, וטוענים: "חרף ניסיונות להביא לפתרון הסכסוך ולהגברת הבטיחות של המנופאים במקומות העבודה, נציגות העובדים נתקלה בסחבת ובגרירת רגלים". יו"ר הוועד הארצי של מפעילי עגורן-צריח, דן ורשבסקי, הדגיש" לא ניתן לפגוע בזכויות, בתנאים ובבטיחות של העובדים. נפעל בכל דרך לשינוי משמעותי, לטובת העובדים ולטובת המקצוע".

רק אתמול (חמישי), נרשמו חמש תאונות עבודה בענף ועל כך נמסר באתר "דבר" ההסתדרותי. עובד בן 26 נפל מגובה ונפצע באורח קשה, במהלך עבודות שיפוצים היום (חמישי) ברחוב ההגנה בעכו. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו למרכז הרפואי לגליל בנהריה כשהוא סובל מחבלות ראש וגפיים. חובש בכיר במד"א עלי שחאדה: "הגענו למקום וראינו את הפועל שוכב בהכרה ועם חבלות בגופו לאחר שנפל מגובה של כ-6 מטרים. הענקנו לו טיפול רפואי מתקדם בשטח ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה".

עובד נוסף בן 35 נפצע באורח קשה מחדירת מוט ברזל לראשו במהלך עבודות שיפוצים בשדרות מלכי ישראל בקריית גת. הוא פונה לבית החולים ברזילי במצב קשה עם חבלה בפניו. חובש רפואת חירום במד"א אבירן גושן: "הפועל שכב מעורפל הכרה ועם חבלה קשה בפניו. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותו בניידת טיפול נמרץ לבית החולים כשמצבו קשה ויציב". עובד בן 30 נפל מגובה באתר בנייה ברחוב אלוף יצחק חופי ברמת השרון, ופונה לבית החולים בילינסון במצב בינוני עם חבלה בפנים. עובד בן 67 נפצע בשעות הבוקר באורח קשה, לאחר שנפגע מחפץ כבד שנפל עליו באתר בנייה בבועיינה נוג'יידאת. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו במסוק לבית החולים רמב"ם, כשהוא מורדם ומונשם וסובל מחבלת ראש. כמו כן, בעמק חפר נפצע בינוני עובד בן 40 שנפל מגובה במהלך עבודתו בפארק תעשיות עמק חפר. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים הלל יפה, עם חבלות בפלג גופו העליון.