נשים בעיריית חיפה משתכרות פחות

 

"הנשים בעיריית חיפה הן כיום רוב העובדים. בשנת 2003 שיעור הנשים בקרב המועסקים בעיריית חיפה היה 44%, ואילו כיום – 60%" כך כתבתי בפתח הצעה לסדר היום, שהגשתי לאחרונה למועצת העיר חיפה.
פנייתי באה לאחר שמצאתי, כי למרות שהנשים המועסקות בעיריית חיפה משכילות יותר – הן מקופחות בשכרן ובמסלול ההתקדמות שלהן. למרות של-34% מהעובדות יש תואר אקדמי, לעומת 22% בלבד מהגברים, הרי רובן נמצאות בדרגות השכר הנמוכות.
לפי הממצאים שבידי, הנשים מהוות 74% בקרב מקבלי שכר חודשי שאינו עולה על 4,500 שקלים, אך בקרב מקבלי השכר הגבוה (מעל 20 אלף שקלים), הן מהוות שליש בלבד. חציון השכר של הנשים (כלומר, השכר שמחצית מהנשים משתכרת למטה ממנו ומחציתן – למעלה ממנו) הוא 6,400 שקלים, בעוד שחציון השכר של הגברים הוא – כ-8,200 שקלים לחודש.
הפערים הברורים בשכר לרעת הנשים קשורים הדוקות במעמדן הנחות גם בכל הנוגע למסלול הקידום בעבודה. הנשים מועסקות בעיקר בדרגות הנמוכות והבינוניות בסולם הדרגות העירוני. אמנם, בחמש השנים האחרונות גדל שיעור הנשים המועסקות במישרות בכירות, אך גידול זה אינו פרופורציונלי לגידול בהקף הכללי של העסקת נשים בעיריית חיפה.
תמונת המצב נראית עגומה במיוחד, מציינת זרצקי-טולדאנו, כאשר מתבוננים בתחתית סולם הדרגות העירוני. בקרב המשתכרים שכר מינימום, הנשים מהוות 74%, בעוד שלפני חמש שנים, שיעור הנשים בקרב מקבלי שכר מינימום היה 55%.
חשוב להעיר בקשר לשכר הנמוך, כי הנתונים שנאספו אינם כוללים את עובדי הקבלן וחברות כוח אדם, המועסקים בעירייה בתנאי שכר גרועים במיוחד.
מה ההסבר לפערים בין נשים לגברים בעיריית חיפה בכל הנוגע בשכר ובקידום בעבודה?
הפערים הם ביטוי לדעות קדומות כלפי נשים, לעמדות פטריאכליות בקרב גברים, ולהשפעה של הגלובליזציה על שחיקת זכויותיהן של קבוצות עובדים מוחלשות, לרבות נשים. לכך יש להוסיף את הקיפוח הנגרם לנשים בשל חלוקת העבודה הקיימת במשפחה. עול האחריות לילדים ולהחזקת הבית מוטל ברוב המקרים על האישה. מצב זה מקשה על הנשים להתקדם בעבודה.
אחד הפתרונות המיידיים למצב הזה הוא – הקמתם של מעונות יום וגני ילדים, הצמודים למקום העבודה בעירייה. אני משוכנעת, כי במעט רצון טוב, ניתן להיערך מייד לפתיחתו של מעון יום בבניין העירייה, שבו ישהו ילדיהן של 527 העובדות, שיש להם ילדים עד גיל 4, וכן לדאוג לחדר הנקה, שבו אימהות יוכלו לשאוב חלב.
——
עדנה זרצקי-טולדאנו היא חברת מועצת העיר חיפה מטעם סיעת חד"ש.