נפסקו השביתות באוניברסיטאות; נחתם הסכם הסגל הזוטר

 

הסגל הזוטר וראשי האוניברסיטאות חתמו הבוקר (יום ג') בטקס שנערך באוניברסיטת בר-אילן ובראשי תיבות, על הסכם בנוגע לתנאי ההעסקה. עם חתימת ההסכם באו לסיומן השביתות של הסגל הזוטר במוסדות להשכלה גבוהה. ראשי ארגוני הסגל הזוטר הביעו שביעות רצון רבה מן החתימה. גם יו"ר התאחדות הסטודנטים, בועז טופורובסקי, אמר לאחר חתימת ההסכם: "אני מברך את הסגל הזוטר על חתימת ההסכם. לנו הייתה דילמה לגבי התמיכה בהם, כי מצד אחד לא רצינו שביתה, אבל גם לנו היה ברור שהסוגיה הזו חייבת להיפתר. המלצות ועדת שוחט לא יביאו פתרון סופי לבעיות במערכת ההשכלה הגבוהה. הסטודנטים ישמחו לצאת למאבק לטובת הזרמת הכספים למערכת לאחר שסוגיית שכר הלימוד תיפתר".
סיום השביתה בא לאחר הסגל האקדמי הזוטר שבת אתמול בטכניון, ובמשך השבוע אמורה הייתה להתקיים סדרת שביתות בכל אוניברסיטאות. ההסכמים הקודמים במערכת ההשכלה הגבוהה לא הסדירו את תנאי ההעסקה של הסגל הזוטר, שאחראי על חלק ניכר מהקורסים באוניברסיטאות, וכן על תרגולים, מעבדות ובדיקות תרגילים בכל הקורסים.

במרכז המאבק עמדו ה"מורים מן החוץ". אלה הם מרצים, רובם בעלי תואר דוקטור, שאינם שייכים לסגל ההוראה הקבוע של האוניברסיטה. במערכת ההשכלה הגבוהה מועסקים כ-5,000 אנשים במעמד של מורים מן החוץ. מרצים אלה מלמדים חלק ניכר מהקורסים באוניברסיטאות, ורבים מתלמידיהם כלל אינם יודעים שמעמדם שונה מזה של מרצים אחרים. אלא שלמעשה, המורים מן החוץ אינם נהנים כמעט מאף אחת מהזכויות של המרצים. הם מפוטרים מדי שמונה חודשים, וכך הם אינם זכאים לתנאים סוציאליים, לרבות פיצויי פיטורים.

רוב המורים מן החוץ מועסקים במשרה חלקית, ונאלצים להשלים את הכנסתם באמצעות עבודה בכמה מוסדות. מספר השעות שהם מלמדים משתווה לכ-2,000 תקנים. משמעות הדבר היא שכמחצית ההוראה והמחקר באוניברסיטאות נעשית על ידי מורים שאינם חברי סגל בכיר. במכללות המצב חמור עוד יותר: כ-80% מהמרצים מועסקים באופן