נדחה בטרומית: החמרת ענישה בעבירת הסתה לגזענות שנעברה בידי עובד הציבור

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בצהריים בקריאה טרומית את הצעת חוק העונשין (תיקון החמרת ענישה בעבירת הסתה לגזענות שנעברה בידי עובד הציבור), התשע"ה-2015 של חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף (חד"ש הרשימה המשותפת) וקבוצת חברי הכנסת. 26 חברי כנסת תמכו ו-56 התנגדו. מוצע לצמצם את ההגנה הניתנת היום בעניין פרסום מסית לגזענות החלה כאשר הפרסום נעשה בכתבי דת וספרי תפילה, או בדברי פרשנות לכתבי דת, ולקבוע כי פרסומים אלו יהיו אסורים אם יש אפשרות ממשית שיביאו לעשייה של מעשה גזענות. בנוסף, מוצע לחייב את היועץ המשפטי לממשלה להגיב לפניות ציבור להגיש כתב אישום בנושאי הסתה לגזענות, לטרור או לאלימות תוך 60 יום ולנמק את החלטתו. כמו כן, מוצע להחמיר את הענישה ולקבוע עונש מינימלי לעובד ציבור שהורשע בהסתה לגזענות.

2016-12-14_192446

ח"כ עבדאללה אבו מערוף (צילום: אל אתיחאד)

בדברי ההסבר נכתב: "בתקופה האחרונה אנו עדים לתופעות שונות ומרובות של אמירות פומביות בעלות אופי גזעני, עד כי נראה שהגזענות הפכה למכת מדינה, והיא מתפשטת וחובשת כובעים שונים. לפי פרשנות מצמצמת של הסעיפים הרלוונטיים, פרסום כתבי דת תוך מתן פרשנות גזענית אינו מהווה עבירה, כך הפרשנים, המעודדים גזענות בקרב נאמניהם, יכולים להסתתר מאחורי סעיף 144ג(ב). מוצע כי תוחמר הענישה בעבירות אלו שנעברות על ידי עובדי הציבור. עובד ציבור, בשל מעמדו והשפעתו על הציבור חייב להקפיד הקפדה יתרה על ציות לחוק. עבירת ההסתה לגזענות היא עבירה חמורה במיוחד לאור השלכותיה החברתיות והפגיעה ביחסים בין האוכלוסיות השונות בישראל. נוסף על כך, מוצע לקבוע עונש מינימאלי לעבירה חמורה זו שנעברה בידי עובד הציבור. הענישה בעבירות מסוג זה לא נועדה רק לסכל מקרה מסוים של הסתה לגזענות, אלא מטרתה היא להביא לשיקום השסעים והקרעים בחברה שגורמת הגזענות, נוסף על היותה כלי הרתעתי מפני מסיתים עתידיים לגזענות ולאלימות."

ח"כ אבו מערוף הסביר במליאה את נחיצות ההחמרה: "בזמן הזה אנחנו נמצאים בשיא של אמירות גזעניות ומסיתות. הצעה זו תיתן מסר תרבותי וחינוכי שאסור שאמירות גזעניות יצאו מעובד ציבור. המלחמה נגד אמירות גזעניות צריכה להיות חד משמעית. אנחנו אחראים ליחסים נורמטיביים בין כולם".