מתארגנים עובדי פירמת רואי החשבון המובילה והגדולה בישראל

עובדי פירמת רואי החשבון המובילה והגדולה בישראל, ארנסט אנד יאנג – קוסט, פורר, גבאי את קסירר, החלו בשבוע שעבר לגייס עובדים לשורות ההסתדרות על מנת להקים ועד עובדים במקום עבודתם. ביום רביעי אחרון בשעות הצהריים, שוגרה הודעת דואר אלקטרונית אנונימית למרבית עובדי המשרד, ובו נקראו העובדים להביע תמיכה בהקמת ועד העובדים, על-ידי שיגור תשובה לתיבה ייעודית שנועדה לכך.

2015-05-24_193437

עד שעות הערב התקבלו בתיבה כ-300 הודעות, וביום חמישי בשעות הצהריים המוקדמות, לפני יציאת העובדים לחופשת החג, כבר נרשמה היענות של מעל 400 עובדים המבקשים להצטרף לוועד.  לפי "גלובס", פירמות רואי החשבון המובילות בישראל עדיין אינן מוכנות לחשוף את הכנסותיהן. אך בעולם נתון זה חשוף לציבור: חברת האם, שמשרדיה הראשיים פועלים בלונדון פרסמה בשנת 2013 הכנסות של 27.4 מיליארד דולר. המשרד בישראל מגלגל מאות מיליונים, אם לא מיליארדים בשנה, אך לטענת העובדים, זה נעשה על גבם.

"עובדי EY היקרים", נכתב בהודעה שנשלחה בשבוע שעבר, "אתם יכולים להרגיש טוב עם עצמכם – הגעתם לטופ! בתחום החשבונאות אין פסגה גבוהה יותר מארנסט אנד יאנג  גם ברמה הבינלאומית ועל אחת כמה וכמה בישראל. אתם עובדים בפירמה בינלאומית (מעל 150 מדינות) עם מחזור מכירות שנתי 27 מיליארד דולר, שמופיעה באופן קבוע ברשימות המעסיקים הטובים בעולם (ראו קישורים בתחתית הדף). אבל… אתם מרגישים שכל זה רלוונטי עבורנו, עובדי הסניף הישראלי של EY? התנאים שלנו דומים לתנאים שעובדים מקבלים בחברות המובילות בעולם? או אפילו בחברות המובילות בישראל? כנראה שלא, אפילו רחוק מזה". עוד כתבו יוזמי ההתארגנות: "האם בחברות המובילות בעולם קורים הדברים הבאים? עובדים מביאים מביתם ציוד משרדי כגון מסכי מחשב ומחשבונים פיננסיים; לעובדים עם ותק של מעל שנתיים אין מקום ישיבה; שכר הבסיס (עליו מחושבות השעות הנוספות והתשלומים הסוציאליים) של מתמחה מתחיל הוא 4,700 שקל (25.13 שקל לשעה), כאשר השכר הכולל הוא 5,300 שקל; חלק ניכר מהעלאת השכר הולך לנסיעות, עליהן לא מחשבים שעות נוספות ותשלומים סוציאליים; עובדי המשרד אינם זכאים לקרן השתלמות; ימי הגיבוש מסתכמים לטיולים של יום אחד בארץ, לעומת טיולים של מספר ימים ברחבי העולם בחברות אחרות; המטבחונים 'מאובזרים' ברמה מינימלית (על תן-ביס ודומיו כלל אין מה לדבר…), והרשימה עוד ארוכה".

על-פי הקבוע בחוק ההסכמים הקיבוציים, הקמת ועד עובדים דורשת הסכמה של לפחות שליש מעובדי המשרד, אך היוזמים מבקשים להגיע לגיוס של יותר מ-50% מעובדי החברה כדי להתחיל בתהליך הקמת הוועד, שראשיתו בעריכת בחירות דמוקרטיות כדי לבחור את נציגיו.