משרד החינוך: כ-44 אלף פניות מצוקה של תלמידים מאז פרוץ המשבר

במשרד החינוך נרשמו כ-44 אלף פניות של תלמידים למורות וליועצות המעידות על מצוקה, מתוכן 7,2 אלף על קשיים במשפחה. כך מסרה מנהלת היחידה למניעת פגיעה בילדים במשרד החינוך, איריס בן יעקב, בדיון הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) שהתקיים אתמול (שני) בכנסת בנושא אלימות במשפחה בעת משבר הקורונה. "יש הנחיה של משרד החינוך למורים לעמוד בקשר עם התלמידים, ובפרט עם אלה שנמצאים בסיכון. כל מורה רשאי לעשות זאת בדרך בה הוא מוצא לנכון", הוסיפה בן יעקב.

ישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (צילום: הכנסת)

ראש מדור נפגעי עבירה במשטרת ישראל, איילת אורנשטיין, ציינה כי בהשוואה בין חודש מרץ 2020 לחודש מרץ אשתקד, עולה כי חלה עלייה של 16% בתלונות על עבירות בין בני זוג ו-7% בתלונות על עבירות אלימות במשפחה. "עם זאת," ציינה אורנשטיין, "אנחנו חוששים שמתבצעות יותר עבירות ממה שמדווח".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, אמרה ש"בדרך כלל נשים שעוברות אלימות בזמני משבר ציבוריים נוטות להדחיק את התלונות, בין היתר כי חוששות לצאת אל מחוץ לבית. בנוסף, הקורבנות לא מוצאים מהבית כפי שנהוג בדרך כלל בשגרה. האלימות בין כותלי הבתים עלולה לגאות עוד ועוד. המדינה נכנסה למשבר הזה לא מוכנה בכל התחומים. קבלת שירותי רווחה הפכה ללוקסוס. יש להחזיר מיד לעבודה כאלף עובדים סוציאליים שהוצאו לחופשה ואף לתגבר את הכוחות. יש לפרסם את דרכי הגישה למרכזי הסיוע וקווי החירום בכל השפות. בלתי מתקבל על הדעת שהנחיות בזמן חירום לא מתורגמות מיד לשפות נוספות חוץ מעברית, אלא לאחר כמה ימים. שוחחתי בנושאים אלה עם שר הרווחה אופיר אקוניס והוא הבטיח לטפל מיד".

סמנכ"לית משרד העבודה והרווחה, איריס פלורנטין, הוסיפה: "כל היחידות שמטפלות באלימות עובדות באופן מלא: או מהבית, או ביחידות עצמן מרחוק. המקלטים לנשים מוכות עובדים באופן מלא. אנחנו ממשיכים לקלוט מטופלים בכל המערכות. התחלנו להעביר שאלונים למילוי דיסקרטי מהבית ואנחנו מפתחים כלים מאובטחים לשיחות און ליין". לדברי  טלי יוגב מהרשות לביטחון קהילתי במשרד לביטחון פנים: "חלה עלייה בתלונות על אלימות במשפחה ביישובים הבדואיים, בחודש מרץ השנה לעומת מרץ אשתקד. לדוגמה, ברהט התקבלו 40 תלונות לעומת 24 בשנה שעברה. יש יישובים בהם חלה עלייה של מעל 100% בתלונות.
יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, התריעה כי היקף שירותי המבחן ירדו בין 30% ל-40% בתקופה זו. על כך העיר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "בשלטון יושבים גברים עשירים ופריבילגיים שלא מבינים על מה אנחנו מדברים. הם לא הגיעו מעוני ולא מבינים מה זה כשאין כסף לתת לילדים ולאיזה מצוקה גורם משבר כלכלי קשה. פה קבור הכלב. אנשים פונים אלי ומעידים שאין להם כסף לאכול. במקום לדבר על טייקונים, צריך להעביר כסף היישר לשכבות המוחלשות".