משמר זכויות אדם דורש מהחמאס לשחרר שני אזרחים ישראלים שמחזיקה בעזה

הארגון הבינלאומי "משמר זכויות אדם" גינה היום (רביעי) את חמאס "המחזיק באופן לא חוקי" שני אזרחים ישראלים ברצועת עזה. בהודעת הארגון נכתב כי חמאס מחזיק באברה מנגיסטו והישאם אסייד בטענה כי הם חיילים ודורש שחרור אסירים פלסטינים תמורת החזרתם. "שום דרישה אינה מצדיקה סחר בחיי אדם, בייחוד בכאלה הסובלים מהפרעות נפשיות חמורות", נכתב בהודעת הארגון.

2017-05-03_212708

אברה מנגיסטו (צילום: משמר זכויות אדם)

רשויות חמאס הכירו בעקיפין, בהצהרות לתקשורת, בכך שהן מחזיקות בשני הגברים, אולם הן מסרבות לחשוף מידע כלשהו על אודותיהם – ואפילו לאשר את דבר מעצרם – עד אשר תשחרר ישראל קבוצה של חברי חמאס כלואים. רשויות חמאס מתייחסות לשני הגברים כחיילים, אולם מתחקיר שערך הארגון עולה כי הגברים הישראלים לא היו לוחמים ולא היה להם קשר לממשלת ישראל בעת שנכנסו לרצועת עזה.

לדברי שרה לאה ויטסון, מנהלת חטיבת המזרח התיכון בארגון "סירובו של חמאס לאשר כי הוא מחזיק במעצר מתמשך, כך נראה, גברים בעלי הפרעות נפשיות שאין להם כל קשר למעשי האיבה, הוא אכזרי ולא ניתן להצדיקו. שום טרוניה או מטרה אינם יכולים להצדיק את החזקתם של אנשים ללא קשר עם העולם החיצון ותוך סחר מכר בנוגע לגורלם". כאמור, אנשי הארגון קיימו ראיונות רבים עם משפחותיהם וחבריהם של שני הגברים ועם גורמים רשמיים ישראלים ופלסטינים, ביקר בבתיהם ובשכונותיהם של הגברים ובחן מסמכים רפואיים וצבאיים רשמיים.

עוד הדגישו ש"על רשויות חמאס לחשוף רשמית וללא תנאים האם שני הגברים נמצאים עדיין בידיהן ולשחררם אלא אם כן יש בידן לספק בסיס משפטי מהימן להמשך החזקתם. עד אשר ישוחררו, על חמאס להתייחס אליהם באופן אנושי ולאפשר להם לעמוד בקשר עם משפחותיהם, כפי שהורשה לעשות, עלפי דיווחים, החייל הישראלי שנכלא בעבר, גלעד שליט, אם כי רק באופן מוגבל, באמצעות שלושה מכתבים".

מנגיסטו, בן 30, יהודי אזרח ישראל ממוצא אתיופי, שגר באשקלון, נכנס לרצועת עזה באמצעות טיפוס על גדר תיל בסמוך לחוף ב-7 בספטמבר 2014, דבר שתועד במצלמות. בסרטונים נראה מנגיסטו החוצה את הגבול; בני משפחת מנגיסטו, שצפו באותו תיעוד, אישרו כי אכן רואים בו את אברה מנגיסטו. ציוד טכנולוגי סיפק הוכחה לכך שאסייד, בן 29, ערביפלסטיני אזרח ישראל ממוצא בדואי, תושב העיירה חורה בנגב, חצה ברגל את הגבול לעזה מכיוון מזרח, ב-20 באפריל 2015.

עוד בנושא: https://www.hrw.org/he/news/2017/05/03/303111