לוחמת אנטי פשיסטית: שמונים ואחד שנים למותה של מטילדה לאנדה בספרד

ב-26 בספטמבר 1942 התאבדה בבית כלא לנשים הפעילה הקומוניסטית הספרדית מטילדה לאנדה שנאבקה למען זכויות נשים. לאנדה נולדה ביוני 1904 למשפחה חילונית ואף לא הוטבלה לנצרות – בניגוד למה שהיה מקובל באותן השנים. בשנת 1923, בגיל 19, הגיעה למדריד על מנת ללמוד מדעי הטבע באוניברסיטה ושם הכירה את מי שעתיד להיות בן זוגה, הפעיל הקומוניסטי פרנסיסקו לופס גאניבט.

ב-1934 משתתפת לאנדה בהקמת מועצת הנשים נגד המלחמה והפשיזם, התארגנות פמיניסטית בהנהגת המנהיגה הקומוניסטית דולורס איברורי, שכונתה ה"לה פסיונרייה". ב-1936 הצטרפה לאנדה לשורות המפלגה הקומוניסטית הספרדית ובמהרה הופכת לאחת ממנהיגותיה. במשך שנות מלחמת האזרחים היא סיירה בכל חזיתות המערכה נגד הפשיזם כנציגת ארגון הסיוע האדום הבינלאומי וטיפלה בחיילים פצועים ובפליטים שנטשו את אזורי הקרבות.

עם נפילת הרפובליקה ב-1939 וניצחונם של הפשיסטים בהנהגת הגנרליסימו פרנסיקו פרנקו, נערכה ועידה חשאית של המפלגה הקומוניסטית על מנת לארגן את פעילותה במחתרת ולאנדה נבחרה כחברה בלשכה הפוליטית של הוועד המרכזי, אחראית על הפעילות במדריד ופרבריה.

אך כעבור מספר חודשים, בסוף ספטמבר 1939 היא נעצרה בידי סוכני המשטרה החשאית ועברה שורה של עינויים קשים. לאנדה נידונה לעונש מוות בידי בית משפט צבאי ושלושה מחבריה להנהגת המפלגה שנעצרו יחד עמה הוצאו להורג. כאמור, לאנדה התאבדה כעבור שלוש שנים בבית כלא לנשים ידוע לשמצה בפלמה דה מיורקה