מפלה לגוש מרכז-שמאל בבחירות בדנמרק וחיזוק השמאל האנטי-קפיטליסטי

ראש ממשלת דנמרק, הלה תורנינג-שמידט, הודתה הלילה (שישי) בהפסד גוש מרכז-שמאל שבהובלתה בבחירות הפרלמנטריות שנערכו אתמול והתפטרה מתפקיד ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. זאת, חרף העובדה שמפלגתה זכתה לשני מושבים נוספים בפרלמנט, בסך הכל בסיעה יהיו 49 חברים. "לא ניצחנו בבחירות, הובסנו בקו הסיום", אמרה תורנינג-שמידט. "מנהיגות היא לפרוש בזמן הנכון. הזמן הנכון הוא עכשיו". על כך מסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה".

2015-06-19_194006

כרזת בחירות של הברית האדומה-ירוקה: "כל מטוס עבור חיל אוויר שווה ל-4,7 מיליון קרונות לטיפול בקשישים"

 

גוש הימין-מרכז של מפלגות האופוזיציה, בראשות לארס לוק רסמוסן, ניצח בבחירות והביס את גוש בהנהגת תורנינג-שמידט. לפי הדיווח, מפלגות האופוזיציה הימנית זכו ב-90 מושבים בפרלמנט, בעוד שגוש מרכז-שמאל זכה ב-85 מושבים. יצוין שהברית אדומה-ירוקה, שנוסדה בתחילת שנות ה-90 על ידי המפלגה הקומוניסטית וקבוצות ירוקות, הגדילה את כוחה ל-12 מושבים, שניים נוספים לעומת הבחירות הקודמות, וקבילה 7% מהקולות. מפלגה ירוקה חדשה ושמה "אלטרנטיבה" הרואה את עצמה כשמאלית, זכתה ב-9 מושבים, 5% מקולות הבוחרים ואילו המפלגה הסוציאליסטית-עממית, שהתפלגה מהמפלגה הקומוניסטית בשנות ה-50, נחלה מפלה קשה. בבחירות הקודמות היא קיבלה יותר מ-9% מהקולות ו-16 מושבים בפרלמנט, ואתמול היא זכתה בפחות מ-5% מהקולות ורק שבעה מחבריה יכהנו בפרלמנט.

 

הברית האדומה-הירוקה, שכאמור נוסדה ב-1990, קיבלה פחות מ-2% בבחירות שנערכו שנתיים לאחר מכן ואף אחד מפעיליה נבחר לפרלמנט. רק 1,000 אזרחים משלמי דמי חבר היו התפקדו אז למפלגה. אבל מאז היא גדלה באיטיות ובהתמדה, הן בייצוג בפרלמנט והן במספר חבריה, כ-10,000 כעת. הברית גם שולטת ב-119 רשויות מקומיות ברחבי דנמרק.