מנכ"ל בצלם קרא במועצת הביטחון לפעילות בינלאומית להפסקת הכיבוש

מועצת הביטחון התכנסה אמש (שישי) לדיון מיוחד בנושא "ההתנחלויות כמכשול לשלום ולפתרון שתי המדינות". בין הנואמים בדיון היה חגי אלעד, מנכ"ל בצלם, שקרא לקהילה הבינלאומית לפעול כדי להביא לסיום "הכיבוש בגדה המערבית, שנמשך כבר 49 שנים". לדבריו, העולם מסרב לפעול באופן אקטיבי נגד ישראל ומדיניותה באזור. "כמה עוד בתים צריכים להיהרס כדי שהקהילה הבינלאומית תפעל? יש לפעול ולשלוח לישראל מסר: אסור לכם לשלוט באנשים במשך חצי מאה ולקרוא לעצמכם דמוקרטיה", אמר אלעד. הדיון נערך ביוזמת המשלחת הפלסטינית לאו"ם והוא הוגדר כהתייעצות לא רשמית.

2016-10-15_183813

חגי אלעד, מנכ"ל בצלם, קרא אמש לקהילה הבינלאומית לפעול כדי להביא לסיום הכיבוש (צילום: בצלם)

"באותו הזמן, המתנחלים חיים בדמוקרטיה של העולם הראשון הקיימת רק עבורם מחוץ לגבולות מדינתם", הוסיף אלעד. "מי יכול לסבול מצב כזה במשך חצי מאה?" תהה, ואמר כי ישראל טוענת כי פעולותיה בגדה תואמות לחוקי המדינה ולחוק הבינלאומי. "מערכת החוק של ישראל מלבינה מקרים שבהם פלסטינים נהרגו או עברו התעללות", הדגיש וציין כי המקרים שבהם עומדים חיילים למשפט על עבירות הנוגעות ליחסם כלפי האוכלוסייה הפלסטינית, כדוגמת משפטו של אלאור אזריה, הם רק "הסחות דעת קלות מהתמונה הכללית".

כמו כן, נציגת ידידי "שלום עכשיו" בארה"ב, לארה פרידמן, אמרה בישיבה המיוחדת כי השתתפותה בישיבה מתקיימת על רקע אווירה קשה בישראל נגד ארגוני זכויות אדם וניסיונות להצר את צעדיהם מצד הממשלה. "העבודה שאנחנו עושים חשובה מדי מכדי שנאפשר למישהו להשתיק אותנו", היא אמרה. פרידמן קראה לנציגי המדינות המשתתפות בדיון לנקוט פעולה במועצת הביטחון בנושא ההתנחלויות כדי לשלוח מסר לממשלת ישראל ולהציל את פתרון שתי המדינות. לדבריהכשרואים כמה משאבים ממשלת נתניהו משקיעה בהתנחלויות אי אפשר להימלט מהמסקנה שישראל מנסה לסכל את פתרון שתי המדינות. "כל יום שעובר ההתנחלויות יוצרות מציאות של מדינה אחת בשטח", היא הוסיפה.

אחרי נציגי הארגונים, דיברו בכינוס כמה שגרירים מהמדינות החברות, בהם שגרירי בריטניה, צרפת וספרד. שגריר צרפת באו"ם גינה את הבנייה בהתנחלויות מחד ואת פיגועי הטרור נגד ישראלים מאידך וקרא להנהגה הפלסטינית לעשות יותר מאמצים לעצור אותם. הוא ציין כי הסטטוסקוו אינו באמת סטטוסקוו אלא הידרדרות קבועה מדי יום. לדבריו, צרפת עדיין מעוניינת לקדם את יוזמתה לחידוש המו"מ באמצעות כינוס ועידת שלום בינלאומית עד סוף 2016. שגריר בריטניה גינה אף הוא את פיגועי הטרור נגד ישראלים, אך אמר כי הרחבת ההתנחלויות מהווה מכשול לשלום וחותרת תחת האפשרות להקים מדינה פלסטינית רציפה ובתקיימא. הוא גם גינה את הריסות הבתים של פלסטינים בגדה והתייחס במיוחד לכוונה להרוס את הכפר סוסיא בדרום הר חברון. "הריסה עלולה להביא להעברה בכפייה של האוכלוסייה הזו תוך הפרה של החוק הבינלאומי", הוא אמר והדגיש "אנחנו קוראים לממשלת ישראל להימנע מכך ולתת לפלסטינים רישיונות בנייה חוקיים". שגריר ונצואלה תקף את ישראל בחריפות ואמר כי מועצת הביטחון צריכה להתבייש מכך שאינה עושה דבר נגד ישראל שמפרה באופן קבוע את החוק הבינלאומי. "יש רשימה בלתי נגמרת של הפרות זכויות אדם מהן סובלים הפלסטינים", אמר, "יבוא היום שבו מבצעי פשעי המלחמה הללו יועמדו לדין".

הנאום המלא של חגי אלעד במועצת הביטחון (בעברית):

http://www.btselem.org/hebrew/settlements/20161014_security_council_address