מליאת הכנסת אישרה את המשך מצב החירום הנמשך ללא הפסקה מאז המנדט הבריטי

מליאת הכנסת אישרה את המלצת הוועדה המשותפת של ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, חוק ומשפט בעניין הכרזה על מצב חירום כאשר 71 ח"כים תמכו בהמלצת הוועדה ו-17 התנגדו – חברי הכנסת של הרשימה המשותפת ומרצ. יצוין שמצב החירום נמשך ללא הפוגה מאז הוכרז על ידי האימפריאליזם הבריטי בארץ בשנות ה-40 של המאה הקודמת. כך הפכה מדינת ישראל ליחידה בעולם, שבה מצב החירום נמשך מאז הקמתה.

2016-11-08_200340

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הסביר בשם יו"ר הוועדה המשותפת: חוק יסוד הממשלה משנת 2001 קבע כי סמכות ההכרזה על מצב חירום תהיה בידי הכנסת, ביוזמתה או על-פי הצעת הממשלה, וכי תוקף ההכרזה לא יעמוד על יותר משנה. הסיבה שבעטיה מתבקשת הכנסת לחזור ולהכריז על מצב חירום, בדומה להכרזות הקודמות בשנים האחרונות, נעוצה בכך שבמהלך 40 שנותיה הראשונות של המדינה נחקקו חוקים, תקנות וצווים, שתוקפם מותנה בקיומו של מצב החירום. בחוקים ובצווים אלה נקבעו הסדרים חיוניים, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה כלכלית. אם הכנסת לא תשוב ותכריז על מצב חירום, הסדרים חיוניים אלה יפקעו.

ח"כ עבדאללה אבו מערוף (חד"ש – הרשימה המשותפת) הסביר כי "מצב החירום הוא תירוץ ואליבי להפקעות קרקעות לא חוקיות של האזרחים הערביים. מצב החירום ממשיך להשפיל 20% מאזרחי המדינה הערביים בשדה-התעופה בן-גוריון. מצב החירום מתבטא בחקיקות גזעניות ואנטי-דמוקרטיות, שחווינו אותן עשרות שנים, במיוחד בשנה וחצי האחרונות, בכנסת הנוכחית בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מצב החירום הזה ממשיך ל להשתקף בהסתה המתמשכת של ראש הממשלה כלפי ונגד אזרחים ערביים". גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) תקף במילים חריפות את הארכת מצב החירום. הוא אף ציטט מדבריו ב-1962 של יו"ר האופוזיציה דאז, מנחם בגין, במליאת הכנסת שאמר "קיום חוקי-חירום הוא חרפה, הפעלתם – פשע".