מטפלות המשפחתונים מכל הארץ הפגינו מול ביתו של שר הרווחה ברמת אביב

מטפלות משפחתוני משרד העבודה והרווחה המאוגדות בכוח לעובדים הפגינו אתמול (ראשון) מול ביתו של שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס ברמת אביב, תלאביב. הן הגישו לו עצומה הקוראת למתן דמי אבטלה למטפלות במשבר הקורונה.

מאז פרוץ המשבר הקורונה הציבה ממשלת המעבר המינית דרישות דרקוניות למטפלות להחזיר את כספי ההורים ולהמשיך לטעון שהן "עצמאיות" כך שלא זכו לדמי אבטלה. וכאשר הביטוח הלאומי רצה להכיר בהן כעצמאיות הזכאיות לדמי אבטלה ומשרד האוצר טרפד זאת, משרד העבודה והרווחה והעומד בראשו פשוט עמדו מנגד.

אחת המפגינות, אתמול, מול ביתו של השר אקוניס בתלאביב (צילום: כוח לעובדים)

מכוח לעובדים נמסר: "הגענו לביתו של השר אקוניס כדי להזכיר לו: אתה השר האחראי לתעסוקתן של כ-4,000 מטפלות ולכן אתה גם השר האחראי לאלפי משקי בית שהגיעו לפת לחם. שמענו במחאה את אולגה מטפלת מהדרום, אם לשבעה ומפרנסת יחידה, שלא זכאית בינתיים לדמי אבטלה ותזכה במקרה הטוב למענק זעום. אבלין, חברת הנהגה מאשקלון סיפרה על הדרישה המנותקת מהשטח, לחזור ולהפעיל את המשפחתונים כשלמטפלות עצמן אין מסגרת לילדיהן, כאשר חלקן שנאלצות לעבוד גם לאחר גיל הפנסיה) נמצאות בקבוצות סיכון. הן או בני משפחותיהן. המטפלות סיימו באמירה ברורהאם יימשך הזלזול ותימשך האטימות מצד משרד העבודה והרווחה לא יחזרו המשפחתונים לפעול".

"המטפלות "שקופות" כל כך לשר העבודה והרווחה, עד כי המשרד מתעלם מן הסיכון הכרוך בהחזרת הפעילות לפעולה" הדגישה נעה נוצני, העומדת בראש ענף הגיל הרך בכוח לעובדים. "כיצד יוכלו המטפלות לטפל בחמישה פעוטות כשאין עוד מסגרות לילדיהן? כיצד יפעילו את המשפחתונים מטפלות המצויות בקבוצות סיכון או מישהו מבני משפחתן?" אחת המתכונות היא שהמטפלות יפעילו את המשפחתון בהיקף של עד שלושה פעוטות בלבד, להשתכר עשרה שקלים בשעה".

יצוין שביום חמישי האחרון קיימה וועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) דיון במשבר המשפחתונים. יו"ר הוועדה הוועדה האיצה ברשות המיסים ובאגף התקציבים של משרד האוצר להעביר את מענק למשפחתונים כעצמאיות. "אנו למודי ניסיון מאגף התקציבים שלא עמדו בהתחייבויותיהם עד כה, בהם הבטחה למענק לפני הפסח" אומרים באיגוד המשפחתונים. גם אם יועבר המענק מדובר בסכום חד פעמי שנע בין 1,600 ל-4,100 שקל. כך לא ניתן לנהל משק בית. כל גורמי המקצוע מסכימים שצורת העסקתנו מעוותת ומצביעים על הצורך בדמי אבטלה. אנו קוראות לשר אקוניס להתעשת ולשאת באחריות לעתידן הכלכלי של נשים תחת חסותו", הדגישה ח"כ תומאסלימאן.