מחריף הקרע במרצ – הצעירים: המפלגה חדלה מלהתקיים ויש להקים שמאל חדש

 

 

 

בעקבות כישלון מרצ בבחירות מחריף הקרע בשורות המפלגה. מאות הצטרפו לעצומה הקוראת ליו"ר מרצ, ח"כ חיים (ג'ומס) אורון להתפטר ומאות מפעילי התנועה חתמו על עצומה שונה, הקוראת לאורון להישאר בתפקיד. מתוך כך, הבוקר אמר יו"ר צעירי המפלגה כי "הציבור הוציא למרצ כרטיס אדום והמפלגה חדלה להתקיים"


יו"ר צעירי מרצ, אורי זכי, אמר היום (ראשון) כי "בבחירות האחרונות נתן הציבור בישראלי כרטיס אדום למרצ". לדבריו, "מרצ במתכונתה הנוכחית חדלה מלהתקיים ומסיבה זו הוויכוח המתנהל על המשך תפקידו של יו"ר המפלגה חיים אורון פשוט אינו רלוונטי".

"בימים האחרונים", אמר זכי, "החלו צעירים ממרצ וממפלגות וארגונים אחרים בשמאל, במלאכת כינונו של שמאל ישראלי אפקטיבי. הצלחותיו של הדור שמנהיג את השמאל כיום היו בשנות ה-80 של המאה שעברה. כעת הגיע הזמן לבנות הכל מההתחלה". יצווין שמאות חברי מרצ כבר חתמו על עצומה הקוראת ליו"ר המפלגה להתפטר מתפקידו בעקבות התרסקות המפלגה בבחירות. על עצומה חתמו מאה מחברי הוועידה ועוד מאתיים מתפקדים. בין החתומים: ד"ר אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ, מיכל עדן, יו"ר פורום הנשים של מרצ ואחמד משהראווי, חבר מועצת עיריית ת"א-יפו.

בעצומה פנו החתומים לאורון במילים אלו: "תוצאות הבחירות הכו את כולנו מכה קשה. התוצאות הקשות הן אמנם לא רק תוצאות המהלכים הפוליטיים שהובלת, אך לא ניתן להעמיד בספק את העובדה שההתנהלות הפוליטית, בכללם חיבור עם התנועה החדשה לא תרמו לבחירה במרצ בבחירות האחרונות. אנו קוראים לך להסיק את המסקנות המתבקשות, להמשיך לפעול לקיומה של מרצ ולפנות את מקומך מרשימת מרצ לכנסת".

רועי ילין, אחד מיוזמי העצומה, מסר לאתר לוואלה! את הסיבות לגיבוש העצומה: "ג'ומס בא לבקש את אמון ועידת מרצ לשריונים, או בשם אחר – הזזות של אנשים כאלו ואחרים שוויתרו על מקומם כדוגמת זהבה גלאון, זאת אחרי שמרצ כבר בחרה רשימה. הוא אמר שהוא לוקח על עצמו אחריות על כל המשתמע מכך. לקיחת אחריות זה אומר שכשנכשלים הולכים הביתה". כמו כן, בין חברי התנועה הופצו ביממה האחרונה מכתבים רבים הקוראים לאורון להסיק מסקנות. ביניהם מכתב של ד"ר אייל גרוס מאוניברסיטת תל-אביב, שמנה את הסיבות לכישלון מרצ. "הראשונה שבהן היא הגמגום של מרצ בעניין המלחמה, התמיכה בה בתחילתה, ואני לא חושב שהקריאה להפסקת אש אחרי הפתיחה מנקה אותה מאחריות", כתב גרוס. "הרי מפתיחת הפעולה הזו ראינו בדיוק לאיפה היא תוביל, מהתחלה היה ברור שלא מדובר באיזו פעולה נקודתית ומוגבלת", הוסיף. "וגם, בהכירנו את השחקנים, היה ברור בדיוק לאיפה תתפתח ההצגה. כמובן שזה היה שידור חוזר ומבחינות רבות גרוע בהרבה ממה שקרה במלחמת לבנון.

"חשוב להדגיש, שאי אפשר למדוד את המחיר של הכישלון הזה רק במספר הקולות שעברו לחד"ש – ועברו, היא גדלה במנדט. אנשים רבים גם הצביעו קדימה מהסיבה הזו בדיוק: הם אמרו לי, שאם גם מרצ תמכה במלחמה, הרי אנו כבר יכולים להצביע למפלגה גדולה, ואין לנו צורך במרצ". במכתבו כתב גרוס עוד כי "אם הצלחתם לגרום לי, בכל זאת אדם עם מחויבות די ארוכת שנים למרצ, לחשוב על כך שלו הייתי בארץ אולי הייתי מצביע חד"ש, כי קולו של דב חנין היה הקול שהכי ייצג אותי בפומבי בנושא המלחמה, צריך להתחיל לדאוג. כן, אני יודע שהיו קולות אחרים, שחלק מהאנשים הבכירים ביותר בהנהגת מרצ השמיעו קולות אחרים והיו בהפגנות נגד המלחמה מהתחלה, אבל זה לא היה הקול של מרצ שנשמע בפומבי. בזכות הקולות האלו והאנשים האלו אני במרצ, אבל הפעם קולם נשמע בפומבי עוד פחות מאשר במלחמת לבנון, והפעם הייתה זו מסיבות רבות מלחמה נוראית בהרבה מלבנון, בעיקר כי היא נוהלה נגד עם שאנו עדיין כובשים אותו, להבדיל מלבנון".

בהמשך הוא כותב כי "לאור האמור לעיל אני חושב שעם כל ההערכה לעבודתו של יו"ר המפלגה,  לתרומתו הרבה בנושאים רבים שחלקם יקרים מאוד לליבי (כמו סל הבריאות ועוד), עליו להתפטר. הקו שהוא הוביל בעניין המלחמה היה השיא של עימום מסרי מרצ. הקו שהובילו אנשים שהתנגדו למלחמה גם בלבנון וגם בעזה, היה הקו הנכון. אני חושב שזה כשלון בקו של מרצ ואם מי שהוביל את הקו הזה ימשיך להוביל את מרצ בכיוון זה הרי שבאמת נראה את סופה הקרב".

בתגובה לעצומה, אמר אמש ח"כ אורון: "העניין יובא מחר לישיבת הנהלת התנועה, ושם אומר את כל אשר יש לי לומר". ואולם, לאחרונה כבר הודיע ג'ומס כי ביחד עם חבריו להנהלת התנועה יפתח בתהליך לבדוק את הכישלון בבחירות. יצויין שגם אורון מגייס תומכים. כ-400 מחברי מרצ חתמו היום (ראשון) על עצומה הקוראת לו להישאר בתפקידו. "הכישלון בבחירות קשה אך משמעותה של אחריות אינה בריחה מהתוצאה" נכתב בעצומה שכותרתה "אל תוותר, תישאר".

 

"מרצ כולה צריכה לערוך חשבון נפש. חשבון כזה אינו נערך בהתלהמות תקשורתית ובדרישה לעריפת ראשים, והקצב שלו לא יוכתב על ידי אינטרסים אישיים של פוליטיקאי כזה או פוליטיקאית האחרת", לשון העצומה. בין החתומים על העצומה, יושבי ראש המפלגה בעבר יוסי ביילין ושולמית אלוני, ויאיר צבן, שנמנה על מייסדיה.