מועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה המלצות של הוועד נגד עינויים

מנכ"לית הוועד נגד עינויים, עו"ד טל שטיינר, השתתפה בחודש שעבר בישיבת מועצת זכויות האדם של האו”ם שנערכה במטה האו”ם בג’נבה. במסגרת הישיבה: סקירה הנערכת אחת לארבע שנים באו"ם, בה נבחן מצב זכויות האדם בכל אחת מהמדינות החברות בארגון. בשבוע שעבר פורסמו מסקנות הדיון הנוגעות לישראל ושורה ארוכה של מדינות תמכו בקידום המלצות שהציגה שטיינר בוועד נגד עינויים רואים "כצעדים חיוניים בשביל להבטיח הגנה על זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים".

בין היתר, בדו"ח המסכם הדגישו המדינות כי על ישראל לגנוז את חוק עונש המוות (שבפועל יחול על ערבים בלבד); להפסיק את השימוש הפסול בעינויים בישראל ובשטחים הפלסטינים; לתעד חקירות ולהעמיד לדין את האחראים לעינויים וליחס בלתי אנושי, אכזרי ומשפיל.

שטיינר הציגה דו״ח מפורט וכן מספר המלצות מעשיות על רקע הצעות חוק שנידונו בממשלה הימין, וביניהן היוזמות להקמת מיליציה פרטית הנתונה למרותו של השר לביטחון לאומי, הטלת עונש מוות, הפללת ארגונים ישראלים הפונים לבית הדין הפלילי בהאג, מתן חסינות גורפת לאנשי מערכת הביטחון, מיסוי עמותות פרוגרסיביות ועוד שלל יוזמות חקיקה אנטי-דמוקרטיות.

בין היתר, היא הציגה כיצד ישראל מבצעת מעצרים באופן שרירותי ומשתמשת בעינויים בצורה שיטתית נגד פלסטינים ולדבריה "אלה פרקטיקות שהולבנו בפסיקות בג”ץ". עוד הוסיפה כי ישראל מעבירה בכפייה עצירים פלסטינים מהשטחים הכבושים לתוך ישראל, בניגוד לאמנת ג’נבה, לא מתעדת כראוי חקירות ביטחוניות, לא מכירה באמנת איסטנבול להגנת זכויות הנשים, מקבלת ראיות שהושגו תוך שימוש בעינויים, מונעת גישה לצדק ולמשפט צדק, עומדת בסירובה לחוקק חוק נגד עינויים, סוגרת בשרירותיות תלונות בגין עינויים "ומסרבת להעמיד לדין את האחראים לפרקטיקות פסולות אלה".

עו”ד שטיינר שבה ודרשה לחוקק חוק נגד עינויים, להפסיק את השימוש הפסול בעינויים בישראל ובשטחים הפלסטינים הכבושים, לחדול מהעברת אוכלוסייה אזרחית משטח כבוש לתוככי מדינת ישראל, להכיר בפרוטוקול איסטנבול, לתעד חקירות, ולהעמיד לדין את האחראים לעינויים ויחס בלתי אנושי, אכזרי ומשפיל. "אנחנו מברכות על אימוץ ההמלצות שהצגנו, ומקוות שהקריאה המשותפת של מדינות העולם תשפר ותתרום, ולו במעט, את מצב זכויות האדם בישראל ובשטחים", הדגישה.

 

עוד בנושא:

מנכ”לית הוועד נגד עינויים הביעה במטה האו”ם בג’נבה התנגדות למהלכיה של ממשלת הימין