מאות עובדי חיפה כימיקלים חסמו את שערי המפעל במחאה על הפיטורים; שביתה בטבע כפר סבא

מאות מעובדי חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה חסמו הבוקר (ראשון) את הכניסה למפעל באמצעות מלגזה והבעירו במקום צמיגים ומשטחי עץ במחאה על מכתבי השימוע לפני פיטורים שחולקו למרביתם. 

יו״ר ועד העובדים, אלי אלבז, התייחס למחאה ומסר: "ביזיון של ההנהלה. מסרו לנו את מכתבי השימוע באמצעות שליחים שהניחו את המכתבים בפתח הבתים של העובדים. אין שום סיבה שמפעל מצליח ומרוויח ינהל את המאבק מול עריית חיפה על הגב שלנו. ערב ראש השנה והחזרה ללימודים זרקו לכלבים עובדים שיש להם משפחות וילדים. אנחנו ניאבק ולא נוותר".

יצוין שבית הדין לעבודה בחיפה הוציא אחר הצהריים צו ביניים נגד הפיטורים בחיפה כימיקלים. ביום שלישי יתקיים דיון בהחלטת החברה לפטר את עובדיה, בעקבות עמדת כוח לעובדים לפיה מהלך הפיטורים סותר את ההסכם הקיבוצי שנחתם בין החברה לעובדים.

2017-08-27_201619

עובדי חיפה כימיקלים צפון חוסמים את שערי המפעל, הבוקר (צילום: ועד עובדים)

הנהלת טבע החליטה אחה"צ להשהות את מכתבי השימוע שעמדה לשלוח ל-150 מתוך 1,150 עובדי המפעל בכפר סבא. זאת בעקבות שביתה שפרצה הבוקר במפעל. בתמורה להשהיית המכתבים חזרו העובדים לעבודה סדירה והמו"מ בין הנהלת טבע לוועד עובדי המפעל יחודש ביום שלישי בבוקר. הזימונים לשימוע נשלחו הבוקר ל-150 מעובדי המפעל בכפר סבא במקום ל-175 עובדים כפי שתוכנן מראש, מתוך כוונה להשלים את התהליך כך שהפיטורים ייכנסו לתוקף ב-1 בנובמבר, כלומר אחרי החגים.

יצוין שההסתדרות בנגב הסכימה בשבוע שעבר לפיטורים בחברת טבע טק שבבעלות קונצרן טבע. זאת, למרות ההצהרות הרמות של ראשי ההסתדרות לפיהן "לא יהיו פיטורים בטבע". בין ההנהלה לוועד הושגו הבנות לפיהן הנהלת החברה הקטינה בכשליש את מכסת העובדים המיועדים לפיטורים וכן להבטיח תנאי פרישה מוגדלים לעובדים אשר ייאלצו לסיים את העסקתם.

מספר העובדים המיועדים לפיטורים במפעל יצומצם מ175 ל-110 עובדים, תוך קביעת מתווה ומפתח מוסכם למסלולי סיום ההעסקה. אך למרבה ההפתעה ברשימת המפוטרים עובדים שהיו בין פעיליה של ההסתדרות במפעל ואף עמדו מאחורי התארגנות הוועד. כך עולה ממכתב ששלח אליעזר בלו, המזכיר הארצי של עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות, למנהלת משאבי האנוש של טבע בישראל, אורלי פסקל. במכתבו מאשים בלו את טבע ב"חיסול חשבונות בוטה ומשפיל", בשל העובדה שרשימת המפוטרים בטבעטק כוללת נציגי עובדים בעבר – בהם יו"ר קודם של הוועד.