מאות עובדים במפעלים בבעלות אמריקאית חסמו ציר מרכזי והפגינו

מאות עובדים בתאגידים שבבעלות אמריקאית הפגינו וחסמו ציר מרכזי בתל-אביב. מאות עובדי חיפה כימיקלים חסמו בצהריים (שלישי) את מחלף השלום בתל אביב, לאחר שהמשא ומתן בעניינם הגיע למבוי סתום. המפגינים, חברים בהסתדרות ובכוח לעובדים, קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במשבר ולהציל את שני המפעלים, במפרץ חיפה ובנגב. איום הפיטורים עומד לפתחם של העובדים עם סגירתו המתוכננת של מכל האמוניה, וסגירת פעילות המפעלים.

אתמול הודיעה ההסתדרות על הצטרפות למאבק עובדי חיפה כימיקלים, והיו"ר אבי ניסנקורן הכריז על סכסוך עבודה, וקרא לכל הצדדים "להגיע לפתרון אמיתי, שימנע אובדן אלפי מקומות עבודה". במודעה שפורסמה היום בכלי התקשורת מטעם העובדים הם פנו לראש הממשלה וכתבו: "הצילו! סגירת מפעל חיפה כימיקלים, בצפון ובדרום, שולחת 1,500 משפחות לרחוב ערב חג הפסח". העובדים מסרו כי "קיימים פתרונות, אין סיבה לסגור את המפעל ולפטר את העובדים. אנחנו במלחמה על הבית שלנו".

2017-03-28_205421

עובדי חיפה כימיקלים מפגינים היום בתל-אביב (צילום: כוח לעובדים)

 

כמו כן, עשרות עובדי החברה האמריקאית NCR (ריטליקס לשעבר) הפגינו אתמול בכניסה למתחם ההיי-טק בצפון רעננה וזאת במחאה על אי-התקדמותו של המו"מ להסכם קיבוצי ראשון מול הנהלת החברה. הפגנה נוספת נערכה בטרמינל בשדה התעופה בן גוריון. העובדים הפגינו והניפו כרזות באנגלית בעת שנחתו בארץ כמה מראשי החברה.

לדברי העובדים, למרות הנכונות שמביעה נציגותם לקידום הנושא ולפתרון הסוגיות שבמחלוקת, מציבה ההנהלה עמדות נוקשות ובלתי מתפשרות, ואלו מעכבות את המשך קיומו של המו"מ המתקיים מזה זמן ארוך במיוחד ללא כל התקדמות ממשית.

לפני כשנה וחצי התאגדו עובדי החברה בהסתדרות, תחת איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק. החברה העוסקת באספקה ובפיתוח של שירותים ממוחשבים לרשתות שיווק קמעונאיות בעלות היקפי פעילות גבוהים, שהנהלתה העולמית שוכנת בארצות הברית, ושבשלוחה הישראלית שלה מועסקים כ-700 עובדים – משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון עם נציגות העובדים, הכולל ישיבות על בסיס קבוע. אולם לפי ההסתדרות, כל המהלכים לא הביאו עד כה תוצאות.

בספטמבר 2016 גרמו הקשיים במשא ומתן לכך שנציגות העובדים הכריזה על שביתה בת יום, שהייתה אמורה לקדם את המגעים. אלא שלמרות כל זאת העובדים מוצאים את עצמם עדיין ללא מענה ראוי שיוסכם על דעת שני הצדדים ויאפשר את החתימה המיוחלת על הסכם העבודה.

יו"ר הוועד, ליאור טהר, מסר כי "אחרי שנה וכמעט שלושה חודשים של ניהול משא ומתן, הבנו שההנהלה לא באמת מעוניינת בהסכם קיבוצי, הוגן ומכבד לעובדים. מה שהם מציעים לנו זה יום חופש על חתונה, יום אחד נוסף על הולדת בן, ובתמורה לכך דורשים להחריג כ-300 עובדים מההסכם הקיבוצי, שזה אומר שהם יכולים לפטר אותם מעכשיו לעכשיו אפילו בלי התראה".

"   המאבק התחיל לפני מספר שבועות כשבהרצאה של אחד מבכירי החברה מחו"ל נשאל הבכיר מדוע ההנהלה מאטלנטה אינה מתערבת בפיצוץ של ישיבות המשא ומתן. בתשובה נאמר לנו שהם לא מעוניינים להתערב וכי יש בארץ מי שמנהל את הדברים. הבנו שאטלנטה סומכת על ההנהלה הארצית", הוסיף.