מאבק המתמחים והסגל הזוטר: ביטוי נוסף לניצול צעירים בעלי השכלה גבוהה

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה בשבוע שעבר (7.6) דיון דחוף במצוקת הרופאים המתמחים. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף הגדיר את מצבם של המתמחים "כאוטי": "לא מקובל שמישהו יעמוד על הרגליים 26 שעות. זה בלתי אפשרי". אלאלוף דרש ממשרד הבריאות ומנציגי המתמחים לפתוח במשא ומתן אינטנסיבי. בנוסף, הורה למשרד הבריאות לדווח לוועדה בתוך חודש על התקדמות בגיבוש פיילוט לקיצור משמרות המתמחים בבתי חולים נבחרים, עליו הוחלט לפני ארבע שנים (!).

2016-06-11_205438

הרופאים המתמחים בכנסת, בשבוע שעבר (צילום: מרשם)

בפתח הישיבה הציג יו"ר ארגון מרשם (שהקימו המתמחים), ד"ר אראל בוצ'ינסקי, את היוםיום שלו ושל חבריו: "לפני שבוע וחצי, בארבע בבוקר, עמדתי מול חולה שקרס והכל התערפל לי בראש. הרגשתי כמו שיכור. עד שהאחות צעקה לעברי: תתעורר. זו תחושה מאוד קשה. למדנו שנים לטפל, אבל השיטה והעומס לא מאפשרים לנו לעשות את זה. לצערי הרב, עד עכשיו לא הייתה הידברות איתנו. אנחנו שומעים על הסכמים קיבוציים, פסקי דין, פיילוטים ועוד. האם זה צריך לעניין את הציבור? לנהגי משאית אסור לנהוג למעלה מ-12 שעות ברצף, איך ייתכן שרופא יהיה ער יותר מ-26 שעות כשהוא מטפל בחולים? רוב המדינות המערביות יורדות למשמרת של 12 עד 16 שעות. לא נהיה מוכנים ליותר מכך. חייבים גם מעקב ואכיפה. אנחנו שבעים מהסכמים שלא נאכפים".

ח"כ עבדאללה אבומערוף (חד"ש, הרשימה המשותפת), בעצמו רופא, הדגיש בדיון: "פיילוטים לא יעזרו. פיילוט קיצור השעות לבדו לא יפתור את הבעיה. צריך למצוא פתרון לעומס, אבל העומס לא ייפסק, עד שלא תשתנה מדיניות הממשלה הפוגעת בשירות הציבורי. העומס בבתי חולים אינו גזרה משמיים. הוא תולדה של המדיניות הניאוליברלית הגורסת פחות תקציבים לבריאות, לחינוך ולרווחה".

במקביל לקמפיין שפתחו הרופאים המתמחים, שבו לשבות אנשי ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן גוריון (2.6). הרקע לשביתה: הפיטורים הצפויים במחלקה לאנגלית כשפה זרה ובמחלקות למדעי הרוח. "לצערנו סוגיית הפיטורים במדעי הרוח רחוקה מלהיפתר. ההנהלה עומדת בסירובה להידבר עימנו בנושא זה, ובכך פוגעת באפשרות שלנו למלא את תפקידנו ייצוג העובדים", נמסר מהארגון. אנשי הסגל הזוטר, בדומה לרופאים המתמחים, הם ברובם בעלי תואר אקדמי מתקדם צעירים ובתחילת דרכם. באוניברסיטאות ובמכללות הם משמשים כוח עבודה זול ו'גמיש' (ניתן לפטר אותם מדי שנה). כוח עבודה זול וגמיש הם גם המתמחים בפסיכולוגיה, שהפגינו (26.5) מול משרד הבריאות בת"א. הם דרשו לעצור את "הפגיעה האנושה בהכשרה ובהתמחות בפסיכולוגיה".

המפגינים מסרו, כי "בשנתיים האחרונות אנחנו נאבקים על זכותו של הציבור לקבל פסיכותרפיה איכותית ונגישה במגזר הציבורי". יצוין שמתחילת החודש פועל מתווה מימון המלגות החדש להתמחות בפסיכולוגיה. "המתווה מהווה חץ אכזרי ללב המערך – הכשרת המתמחים בפסיכולוגיה. לפי הפקידים במשרד הבריאות, אותו תקציב אמור להספיק לפי שלושה מתמחים. איך יקרה הנס הזה? בקלות: משרד הבריאות יממן שליש משכרו של המתמחה, והמעסיק הנחמד והנדיב – לרוב מרפאה ממשלתית ו/או קופת חולים – יממנו את היתר. אך מה לעשות, בצד הפנטזיות מתקיימת לה המציאות: כל קופות החולים הודיעו שלא יחזיקו מתמחים לפי המתווה החדש. לפי הדיווחים, קופ"ח כללית חדלה מלראיין מועמדים להתמחות. במקומות בהם בכל זאת יועסקו מתמחים, המתווה החדש למעשה מתמרץ את המעסיק לקמץ בהכשרה ולהעמיס עוד ועוד מגעים ישירים עם מטופלים, ללא שום התייחסות למורכבות המקצועית של העבודה הטיפולית", מסרה אחת המפגינות.

לדבריה, "המתווה החדש לא מביא בחשבון סטנדרטים מקצועיים מינימאליים אשר יאפשרו התמחות מקצועית ומעמיקה, לצד הענקת טיפול איכותי ואחראיואסור לשכוח – המשמעות של כל מתמחה שלא מקבל הכשרה ראויה – אלפי מטופלים בהווה ובעתיד שלא יקבלו טיפול ראוי".

רופאים, מרצים, פסיכולוגים: לכאורה אין קשר בין מאבקיהם. אך מצבם העגום, כפי שאמר ח"כ אבו מערוף, אינו גזירה משמיים. הוא תולדה של מדיניות ניאוליברלית עקבית, שיעדה להופכם לפרולטריון אקדמי זול.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב