לראשונה נשיא שמאלי באל סלבדור; חודשו היחסים הדיפלומטיים עם קובה

לראשונה הפך אמש (יום ב') פעיל החזית פרבונדו מרטי שחרור לאומי השמאלית, העיתונאי מאוריסיו לנשיא השמאלן הראשון של אל סלבדור. המהלך הראשון בו נקט עם השבעתו היה חידוש הקשרים עם קובה. על כך מוסרת סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". 

הנשיא הנבחר פונס נבחר לאחר שמפלגתו -"החזית פרבונדו מרטי" – זכה לרוב בבחירות שנערכו במדינה המרכז-אמריקאית. אנשי החזית נלחמו במשך 12 שנה נגד המעורבות האמריקאית במרכז אמריקה, והניחו לבסוף את נשקם ב-1992. פונס (49) נבחר במקומו של הנשיא טוני סקה, שממשלתו השמרנית הייתה אחת מבנות בריתה היציבות של ארצות הברית באזור, ואף סייעה לה בלחימה בעיראק. כאמור, המהלך הראשון בו נקט פונס כנשיא הוא חידוש היחסים הדיפלומטים עם קובה – צעד שהותיר את וושינגטון לבדה ביבשת אמריקה בחזית מול האי הסוציאליסטי. שרי החוץ של שתי המדינות חתמו על הסכם המשכן הנשיאות בסן סלבדור.

טרם השבעתו ביקר פונס בקברו של הארכיבישוף אוסקר רומרו, שחיסולו ב-1980 על ידי כנופיות הימין היה אחד המאורעות המכוננים במלחמת האזרחים בין חיילי המשטר הצבאי ללוחמי הגרילה מן השמאל. יותר מ-75 אלף בני אדם נהרגו באותן שנים, עד להפסקת הלחימה ב-1992, רובם נרצחו על ידי כוחות הצבא.