לכ-100 יישובים בישראל אין תחבורה ציבורית; נהגי אגד מתכוונים לפתוח בשביתה

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת), התכנסה אתמול  לישיבה שעסקה במחסור החמור בנהגי אוטובוס. היו"ר חנין פתח את הדיון בביקורת קשה על הממשלה, שלדבריו לא עשתה דבר בשנה האחרונה להתמודד עם המחסור. "המחסור בנהגים הוא אחד החסמים המשמעותיים ביותר העומדים בפני פיתוח התחבורה הציבורית בישראל, ולפי ההערכות חסרים כ-3,000 נהגים", אמר. הוא אף הזכיר כי לפני למעלה משנה קיימה ועדת המשנה ישיבה בנושא מעמד הנהגים, וב-24 בנובמבר 2015 אף הוציא מכתב לשרי האוצר, התחבורה והעבודה בדרישה לשפר את מעמד הנהג, הן מבחינת המכרזים וכן התייחסות לשכרם, לתנאים הסוציאליים שלהם והתנאים הפיזיים של עבודתם. "לא יכול להיות שחלפה כבר למעלה משנה ושום דבר לא קרה. אם הממשלה לא מסוגלת למשול אז שתתפטר ותיתן מקום לממשלה אחרת שתוכל לפתור את הבעיות", אמר.

2017-01-31_194235

מזכיר ועד עובדי אגד ירושלים, שלמה כהן, אמר כי יש נהגים עם רישיון שמעדיפים לעבוד בעירייה בשכר נמוך יותר. הוא סיפר בהתרגשות על התנאים הקשים בהם עובדים הנהגים ואמר: "אני צריך לנקות את האוטובוס אחרי נסיעה ואין לי אפילו מקום לשטוף ידיים". יו"ר ועד עובדי אגד, יעקב וכניש, אמר כי המצב הולך לקראת פיצוץ. "בגלל שהנהגים רגילים להשתין על הגלגל הם שמו להם גלגל בבית. באגד חסרים כ-500 נהגים ומתוך 500 שנקלטו בשנה האחרונה 400 עזבו. השבתנו את ירושלים ליום אחד, ואם זה ימשיך ככה נשבית את כל הארץ", אמר.

מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, הוסיף כי כיום יש 239 ישובים שלא מקבלים סף שירות מינימלי ועוד 99 ישובים שלא מקבלים שירות כלל, וכדי לסגור את הפער חסרים עוד 1,800 אוטובוסים. לדבריו, "התנהגות משרדי האוצר והתחבורה מראה שאין משבר, לא נעשה שום דבר והמצב ממשיך להידרדר".

מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ד"ר רז דקל, התייחס לעיכוב בהכשרת הנהגים ואמר כי "ב-20 השנים האחרונות אוכלוסיית המדינה גדלה ב-50%, מספר הנהגים כמעט והוכפל והתהליך במרב"ד נותר ידני ופרימיטיבי, וכוח האדם לא השתנה ולו באיש אחד. אני מרגיש מאוד לא נעים שאני תורם לבעיה שלא מרצון, ובמשרד התחבורה מבינים שאי אפשר להותיר את המצב על כנו". מנהל אגף הרישוי, אפי רוזן, אמר כי משרד התחבורה החליט שהוא מוכן לשים כל סכום בהיבט של הרישוי. הוא התייחס לפיקוח על מפעילי התחבורה הציבורית ואמר כי במשרד יש בסך הכל 2.5 מפקחים על כל חברות התחבורה הציבורית בישראל. "אנחנו צריכים לעשות את זה טוב יותר ואני מניח שאנחנו בדרך הנכונה", אמר. היו"ר חנין אמר כי מדובר בלא פחות משערורייה, ודרש את התייחסות נציג משרד האוצר לעניין. נציג האוצר, הראל שליסל, אמר כי הממשלה העלתה ב-20% את שכר הנהג ושיפתה מפעילים קיימים על ההעלאה. הוא הסביר כי "האפקט של זה לא קורה תוך יום יומיים. הוא הוסיף כי החברות יכולות במכרזים החדשים להעלות את השכר אף יותר ולגלם זאת במכרז".

היו"ר חנין סיכם את הישיבה ואמר כי יפנה שוב לשרי התחבורה, האוצר והעבודה והשירותים החברתיים בדרישה שישתפו פעולה בפתרון המשבר. "אני מצפה משר התחבורה לדפוק על השולחן במשרדו של שר האוצר ולהודיע שאם לא יהיה שינוי בכל מה שקשור לנהגים שום דבר לא ישתנה בתחבורה הציבורית. אם לא יהיה לחץ של כל הגורמים נקיים דיון דומה בעוד חצי שנה, ואף אחד לא רוצה להגיע לכך", אמר.