'כוח לעובדים' מתנגד להחלטת השר כץ לסגור חמש מעונות לנערות בסיכון

משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בראשון השר חיים כץ הודיע השבוע על כוונתו לסגור חמישה מעונות פתוחים לנערות בסיכון: בית אריאל, אורנים, ובית הצברית בירושלים, בית סנונית בכפר רופין ומעונית עפולה. לטענת המשרד המעונות נמצאים בתתתפוסה, כך הגורמים המטפלים חשפו שמשרד הרווחה הפסיק להפנות נערות למעונות האלה, לכאורה ליצור מצג שווא לפיו יש בהם תתתפוסה וזו הסיבה לסגירתם.

2019-02-26_193857

נערות המתגוררות במעון בית סנונית שבכפר רופין (צילום: בית סנונית)

עובדי חסות הנוער המאוגדים בכוח לעובדים מתנגדים לסגירת המעונות ומסרו ש"לאחר תקופה ארוכה של חוסר וודאות והודעות מתחמקות יצא המרצע מן השק: מעל ראשם של העובדים והעובדות ובניגוד לעמדתם של אנשי המקצוע, ממשיך משרד הרווחה במגמת הסגירה של מסגרות טיפוליות בקהילה". לאחר סגירה הדרגתית של חלופות המעצר, הגיע תורן של המסגרות הפתוחות לנערות. "האמירה שמשרד הרווחה משדר בצעד זה ברורה – מקומן של נערים ונערות בסיכון היא מאחורי סוגר ובריח. בין אם בבית כלא ובין אם במסגרת נעולה, שנים של עבודה מסורה שמטרתה שיקום אמונם של בני הנוער בקהילה נמחקים ביד גסה" נמסר עוד.

שוב חוזרת הטענה כי מסגרות אלו מצויות בתפוסה חלקית, אך לתפוסת החלקית הסבר אחד: מדיניות "ייבוש" מתמשכת מצד משרד הרווחה שמציב חסמים לקליטת נערים ונערות במסגרות. "אנו מקבלים כל העת הודעות מאנשי מקצוע שמפנים נערים ונערות למסגרות ולא מבינים מדוע לא נקלטו", הוסיפו.

לפני כשנה הבטיח משרד הרווחה בהודעה חגיגית כי בכוונתנו להלאים את מסגרת חסות הנוער וחזר בו. עתה מבטיח משרד הרווחה "רפורמה חדשה" אך לא מגדיר לוחות זמנים או תקציבים לביצועה, ובכל זאת ממשיך לסגור מסגרות, לצמצם אפשרויות טיפול לנוער בסיכון, להפקיר את בני ובנות הנוער ולהתנער מאחריות המדינה על שלומם.

"אנו גאים כי עמידתם המשותפת של עובדי ועובדות ובוגרי ובוגרות המסגרות הביאה לחשיפת המהלך החדצדדי הזה של משרד הרווחה, שנועד לעבור במחשכים. נמשיך להיאבק על זכותם של בני ובנות נוער בסיכון למסגרת תומכות ומחזקות בקהילה, ועל מקום עבודתם של עשרות העובדות והעובדים".