יום המהגר הבינלאומי: קו לעובד חושף פגיעה מתמשכת בעובדות סיעוד בישראל

יום המהגר הבינלאומי יצוין מחר (שישי) בכל העולם. היום נקבע על ידי העצרת הכללית של האו"ם לפני שני עשורים. ביום זה, במדינות רבות, איגודים מקצועיים, תנועות חברתיות, ארגוני שמאל ארגונים בינלאומיים ואזוריים מוחים ומפיצים מידע ומעלים את המודעות לזכויות אדם וחירויות פוליטיות בסיסיות של מהגרים, על מנת להבטיח את ההגנה למהגרים ובעקבות המספר ההולך וגדל של מהגרים בינלאומיים – בייחוד מהגרי עבודה.

הפגנה של מהגרי עבודה המועסקים בסעוד במרכז תלאביב, 2014 (צילום: אקטיבסטילס)

לקראת "יום המהגר" חשף קו לעובד פגיעה מתמשכת בעובדות סיעוד מהגרות עבודה, על רקע מגיפת הקורונה. שיטת ההעסקה של עובדות סיעוד זרות העובדות בבית המטופל מותירה להן מעט מאוד שעות מנוחה. כעת, בעקבות המגיפה, טוענים בקו לעובד שרבות מהן אינן מקבלות גם את זמן המנוחה המועט לו הן זכאיות בדין.

עוד עולה מהדו"ח כי עובדות זרות עם אשרת עבודה שנסעו לבקר בביתן בחו"ל מתקשות לשוב ולסיים את תקופת עבודתן, וכן מתקשות לקבל את הכספים להן הן זכאיות, בשעה שממשלת ישראל מאשרת הבאת עובדות ועובדים חדשים, המשלמים דמי תיווך בגובה עשרות אלפי שקלים.

"ישנם מטפלים רבים במצב נפשי קשה. אנו דואגים לכל צורכי המטופלים שלנו, לבישול, ניקיון, לקניות. אנו לא יכולים לחשוף דבר מרגשותינו, גם אם אנו עצובים או כועסים. אז לכל הפחות אנו רוצים יום אחד בחודש, לישון כמו שצריך, לאכול. אבל גם את זה אין לנו. גם ליום הזה לא מוצאים לנו תחליף, בגלל המגיפה. צריך לשמור על מצבנו הנפשי" סיפרה אחת מעובדות הסיעוד לפעילי קו לעובד.

שיטת ההעסקה של עובדות הסיעוד הזרות בישראל, היא 6 ימים בשבוע ו-24 שעות ביממה, כשלאורך השנים קבעו בתי הדין לעבודה כי הן מוחרגות מתוקף אופי עבודתן מתחולת חוק שעות עבודה ומנוחה. מדי שבוע אמורות העובדות להיות זכאיות ליום מנוחה שבועי בן 25 שעות, הקצר בתשע שעות מיום המנוחה השבועי של עובד רגיל. לדברי קו לעובד, מעדויות העובדות עולה שמעסיקים רבים אינם מאפשרים להן בתקופה זו לצאת ליום המנוחה כלל, או מתנים את יציאתן בתנאים שונים. מניעת החופשה מהעובדות מביאה רבות מהן למצב נפשי ורגשי מורכב, ללא איש שיעזור וכשהן בעצמן צריכות לטפל באופן אינטנסיבי באדם סיעודי – ללא שום פתרון מערכתי, או רשת ביטחון שתוכל להעניק להן תמיכה.

לצד זאת, טוענים בקו לעובד, הנחיות הרשויות פוגעות בזכותן של העובדות לממש זכותן למנוחה כיוון שמאז חודש מאי נקבע כי לינת המטפלים מחוץ לבית המטופל אסורה למעט בדירת יחיד ללא שותפים, עם אדם אחר שגר לבד או בקבוצת אנשים הגרים יחד באופן קבוע.