ח"כ תומא-סלימאן: חוק הכשרת המאחזים שעבר בטרומית – פשע מלחמה בחסות הכנסת

הכנסת הצביעה אמש (רביעי) בעד מימון ממשלתי למאחזים לא חוקיים בשטחים הפלסטינים הכבושים. הצעת החוק התקבלה בקריאה טרומית בתמיכת 59 חברי כנסת ו-39 מתנגדים. את הצעת החוק הגישו ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) וחיים כץ (הליכוד). לפי ההצעה, המדינה תעניק מעמד חוקי להתנחלויות ולמבנים בגדה, בהתאם להחלטת קבינט מ-2017, וכי עד להשלמת ההליך התושבים יקבלו שירותים מוניציפליים.

תושבי מאחזים בשטחים הכבושים תוקפים חקלאים פלסטינים (צילום: ואפא)

אף שהצעת החוק לא אושרה בממשלת הימין ועלתה כהצעה פרטית, בליכוד תמכו בו וכך גם שלוש חברות כנסת מכחול לבן שקיבלו אישור מגנץ השרות עומר ינקבליץ' ופנינה תמנושטה, והילה שי וזאן. לדברי ח"כ יוסף ג'בראין (חד"ש הרשימה המשותפת) "חוק הכשרת ההתנחלויות וגזל האדמות הפלסטיניות של סמוטריץ׳ צריך להזכיר שוב שנתניהו ראוי לכתב אישום בהאג על פשעי מלחמה ולא לפרס נובל לשלום". על כך הוסיף ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) שכל ההתנחלויות ללא יוצאת מן הכלל "הן פשע מלחמה, שוד וגזל. אלף חוקים קולוניאליסטיים ואלף סמוטריצ'ים והנגבים לא יכשירו את השרץ הזה. דין ההתנחלויות פח הזבל של ההיסטוריה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) סבור שחוק המאחזים "הוא סימן נוסף לכך שניסיונות הסיפוח של הגדה המערבית ונישול הקרקעות מהפלסטינים שחיים שם אף פעם לא פסקו. החוק אומנם מחזק את חזון מדינה אחת עם שתי מערכות חוק שונות ליהודים וערבים, אבל בסופו של יום אין חוק בעולם שימנע מהעם הפלסטיני צדק ועצמאות". גם ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) מסרה ש"חוק הכשרת המאחזים של סמוטריץ׳ שעבר בטרומית פשע מלחמה בחסות הכנסת".

דובר חד"ש הזכיר אמש "המתעקשים על המשך מפעל ההתנחלויות והמאחזים והסדרתם, צריכים ללמוד מההיסטוריה: ההתנחלויות הצרפתיות באלג'יריה היו מוסדרות וחוקיות לאורך 130 שנה. עם עליונות על הילידים, ועם מעמד של מחוז צרפתי לכל דבר ועניין. גם המתנחלים הבריטים בקניה וברודזיה, הצרפתים בהודוסין, הגרמנים בנמיביה, כולם חשבו שהכוח מעניק להם צדק, ושהחוק לצדם, ושהם שם לנצח".