ח"כ חנין: נתניהו הגיע לוועידת האקלים בפאריס בלי תוכנית רצינית ובלי התחייבויות ממשיות

 

נציגי 195 המדינות המשתתפות בוועידת האקלים בפאריס אימצו אמש (מוצאי שבת) את ההסכם שהושג להפחתת גזי החממה. מוקדם יותר הציג שר החוץ הצרפתי לורן פביוס את עיקרי ההסכם. בין היתר, הוחלט להגביל עד סוף  המאה את ההתחממות ל-1.5 מעלות צלזיוס. "זה ההסכם הכי טוב שיכולנו להשיג", אמר פביוס. יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) בירך על ההסכמה הבינלאומית שהושגה אמש בועידת האקלים. לדבריו: "נזקי שיבוש המערכת האקלימית כבר מורגשים סביבנו, לא רק בעולם – בהמסת קרחונים ובהוריקנים, אלא גם כאן – בשינוי בדפוס המשקעים למטחים מרוכזים של סופות, במזג אוויר קיצוני ובגלי הפליטים הנמלטים מהמשברים החברתיים והפוליטיים בארצות שנפגעו ממשבר האקלים".

2015-12-13_191446

פעילי מפלגת העובדים של בלגיה במהלך הפגנה שנערכה בבריסל בעת ועידת האקלים בפאריס. "לשנות את השיטה ולא לשנות את האקלים" נכתב בכרזה (צילום: סולידר)

ח"כ חנין הדגיש ש"ישנו קונצנזוס מדעי סביב סיבת ההתחממות: גזי החממה הנוצרים משריפת הדלק המחצבי – נפט, פחם וגז – שעדיין עומדים בבסיס הכלכלה שלנו. עכשיו נחוצה מחוייבות פוליטית לבלום את הסכנה. הסכם פאריז הוא צעד קדימה אבל אנחנו רחוקים מסוף הדרך. חסרות בהסכם התחייבויות מעשיות להפחתה בפליטת גזי החממה שתספיק להשגת היעד. ההתחייבויות שמדינות העולם נתנו עד כה מסתכמות לתוצאה בעייתית בעליל – התחממות קיצונית של 2.7 מעלות בממוצע. לכן נקבע בהסכם מנגנון של בדיקה וקביעה מחודשת של ההתחייבויות המדינתיות בכל חמש שנים. אבל התקווה היא שכבר עכשיו ההסכם יעביר מסר לשווקים ולממשלות – הכלכלה הבזבזנית של שריפת דלק מחצבי מסיימת את דרכה ומעתה חייבים לשלב חיסכון באנרגיה עם אנרגיה מתחדשת".  יחד עם זאת, לדברי חנין, "ישראל ממוקמת במקום רע מאחור. אמנם חלקנו בבעיה הוא קטן אבל חלקנו בהתמודדות ובפתרונות יכול היה להיות גדול – כחברה חדשנית בארץ שטופת שמש. זה לא קורה בגלל מחדל מתמשך של ממשלות ישראל. נתניהו הגיע לוועידת פאריס בלי תוכנית רצינית, בלי התחייבויות ממשיות ואפילו בלי תירוצים משכנעים. נאומו בפאריס הראה שהוא נשאר בשוליים, במקום באמת להצטרף למאמץ העולמי". ח"כ חנין הוסיף כי: "הסכם פאריז נותן לנו, בעולם וגם בארץ, בסיס למאבק וללחץ הממוקדים הדרושים עכשיו. בישראל תפקידנו הוא לדרוש פעולה ושינוי בהתאם למחוייבות הבינלאומית. המסר מפאריז הוא שאפשר למנוע את הרע מכל. הכדור באמת בידיים שלנו".

גם ארגון הסביבה הבינלאומי גרינפיס התייחס להסכם שהושג בוועידת האקלים . "ההסכם מבשר על סופו של עידן הפחם והנפט, אך הדרך להגשמתו עוד ארוכה", נכתב בהודעת הארגון. "אין ספק כי היעד של אפס פליטות גזי חממה במחצית השנייה של המאה יעורר חרדה בקרב הדירקטוריונים של חברות הפחם ובארמונות מדינות נפט". בארגון הדגישו כי "יעדי המדינות להפחתת הפליטות נמוכים מדי כדי להשאיר את כדור הארץ בגבולות בטוחים מתחת ל- 1.5 מעלות. לשם כך, עלינו לשים סוף לאנרגיות מזהמות באמצעות מעבר ל- 100 אחוזים אנרגיות מתחדשות עד 2050".