ח"כ חנין: מעתה כל דבר יוכל להיות מוגדר כטרור – כל דבר שהשלטון ירצה להגדירו כך

הצעת חוק הטרור עברה הלילה (חמישי) במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. הצביעו בעד החוק 45 ח"כים, נגד: 14 ח"כים וללא נמנעים. הצעת החוק תועבר לוועדת חוקה, חוק ומשפט להכנה לקריאה שנייה ושלישית. בין המתנגדים: ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), שאמר במהלך הדיון "'חוק הטרור', שממשלת נתניהו מביאה להצבעה בכנסת הוא חוק מסוכן. לא רק כי הוא מעגן בחקיקה ראשית התנהלות שאין לה מקום במדינה שמעוניינת להיות דמוקרטית, אלא גם כי הוא מרחיב את ההגדרה של 'מהו טרור' עד כדי כך שבעצם כמעט כל דבר יוכל להיות מוגדר כטרור. או ליתר דיוק, כל דבר שהשלטון ירצה להגדירו כך. כשקוראים את עשרות העמודים של החוק המקיף הזה מבינים לפתע איך תוכל פעילות פוליטית שתרגיז מספיק את השרים לגרור מעצר מינהלי ממושך של אזרחי מדינת ישראל, בלי משפט ובלי זכויות".

2015-09-03_190857
לדברי ח"כ חנין "לצערי, גם בסיעת 'המחנה הציוני' החליטו לתמוך בו. מסתבר, ש'טרור' זו מילת קסם באמצעותה הימין מצליח להכשיר גם את החוקים האפלים ביותר".
עוד אמר חנין, כי "לא חסרים אצלנו חוקים נגד טרור. חסרה מדיניות שתגן באמת על הביטחון ועל החיים. במרכזה לא תהיה חקיקה דרקונית או כליאה המונית, אלא קודםכל הסדר שלום של צדק ועצמאות לשני העמים".

במחנה הציוני הודו כי "יש בחוק בעיות", אך הדגישו כי "נאבק לתקן אותן בדיוני הוועדה שתדון בחוק להכנה לאישורו הסופי". ח"כ עיסאוי פריג' ממרצ מחה על החלטת המחנה הציוני: “חברי המחנה הציוני הוכיחו שוב שהם מפלגה חסרת עמוד שדרה, שמפחדת מעצמה. במקום להציג אלטרנטיבה לנתניהו, הרצוג מנסה להתחרות בו מי יהיה יותר חזק מול הטרור ומי ישתמש ברטוריקה יותר לאומנית. התוצאה לא תהיה הצבת אלטרנטיבה לנתניהו, אלא חיקוי שלו שהופך את המפלגה הזאת לפחות ופחות רלוונטית".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיפה כי "ההגדרה הרחבה המוצעת בחוק למושג טרור, מה ומי נכלל בתוכו, היא המשך למסע הדה־לגיטימציה של הממשלה נגד הציבור, שמותר לו להיאבק נגד מדיניות הכיבוש ואי־הצדק החברתי וההומאני שמובילה הממשלה. זהו חוק שמטרתו לעגן מקארתיזם ורדיפה פוליטית בחוקי המדינה".

מרכז עדאלההמרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, מסר בתגובה לאישורה של הצעת החוק כי "החוק מגדיר פעילויות פוליטיות או הומניטריות לגיטימיות של הפלסטינים בישראל, כנגד הכיבוש או סיוע לגיטימי לבני עמם, כמעשה טרור, ובכך מפליל את עצם זיקתם לבני עמםבנוסף, החוק מעניק יד חופשית למשטרה ולשב"כ לסכל פעילויות מחאה לגיטימיות, כאשר הן מבקשות לאתגר החלטות מדיניות של הממשלה. על כןמדובר בהסלמת דיכויה של הפעילות הפוליטית של החברה הערבית בישראל, ומטרת החוק היא זריעת פחד בקרב הפלסטינים בישראל".