חוק הלאום הגזעני: משרד החינוך הורה ללמד שעברית היא השפה הרשמית היחידה

משרד החינוך הבהיר למורי האזרחות בישראל כי מעתה עליהם ללמד את תלמידיהם כי שפתה הרשמית היחידה של המדינה היא עברית, בהתאם לחוק הלאום הגזעני. בהוראה שהפיץ המשרד הוא לא התייחס לעובדה כי החוק מקנה גם לשפה הערבית מעמד מיוחד וכי "הסדרת השימוש בשפה הערבית" תעוגן בחוק. כך פורסם הבוקר (שני) בעיתון "הארץ".

ח"כ יוסף ג'בארין במפגש עם תלמידי תיכון בריינה, אוקטובר 2019 (צילום: אל אתיחאד)

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) "משרד החינוך מדבר שפה אחת שפת הגזענות וההדרה. זו תולדה נוספת של ההיררכיה האתנית שיוצר חוק הלאום. משרד החינוך מתעלם ממציאות חברתית ולשונית של 20% מהאזרחים. הערבית היא שפתו של מיעוט לאומי ילידי, וחובת המדינה לכבדה. גם החוק המנדטורי שקובע את רשמיות השפה הערבית עדיין קיים".

ההוראה למורים מופיעה במסמך שהעלתה בשבוע שעבר האחראית על מקצוע האזרחות, עינת אוחיון, לאתר רשמי שבו הועלה ניתוח של תשובות בחינת הבגרות במועד קיץ 2019. המסמך כולל דוגמאות לתשובות נכונות לשאלות הבחינה וכן הסברים במקומות שבהם תלמידים רבים התקשו לענות נכונה. באחת השאלות לבגרות, התבקשו התלמידים להציג את מעמד השפה העברית. במסמך הניתוח נכתב כי "במועד זה התקבלה תשובה המתייחסת למעמד השפה העברית טרום חוק יסוד הלאום: העברית", אך "החל מהמועד הקרוב, בהתאם לחוק יסוד: הלאום יש ללמד את התלמידים את המצב כיום, לפיו כאמור רק העברית היא השפה הרשמית של מדינת ישראל".